Германия Разреши Дистанционното Управление на Автомобили: Нова Ера в Автономното Шофиране
Германия въведе закон, позволяващ дистанционно управление на автомобили от 1 декември 2025 г. Новият регламент цели да насърчи автономното шофиране и иновации в споделените пътувания. Операторите трябва да отговарят на строги изисквания и специализирано обучение.
Системата вече е изпробвана на този ван на "Фолксваген". Снимка: VW
От 1 декември 2025 г. в Германия влезе в сила революционен закон, който позволява дистанционното управление на автомобили. Това променя парадигмата, като вече не е задължително водачът да е физически в превозното средство. Управлението може да се осъществява отдалечено, например от специализиран контролен център.
С този регламент създаваме ясна правна рамка за тестване на дистанционно управлявани превозни средства в общественото движение по пътищата.
Това заяви държавният секретар по транспорта Кристиан Хирте. Министерството на транспорта вижда конкретни приложения в сферата на „споделените пътувания“ и роботакситата, съобщава Spiegel.
Новата мярка, известна като регламент StVFernLV, е част от петгодишен пилотен период. Той позволява тестване на дистанционно управляеми превозни средства в реални условия на движение. Основната цел е да се подобри автономното шофиране и да се насърчат иновативни услуги.
Дистанционно управляваните возила могат да допринесат за по-ефективно използване на ресурсите за доставка в бъдеще. Досега в Германия липсваше законова рамка за подобни технологии. Сега Федералното министерство на транспорта официално разреши използването на технологията за телеоперация.
Регламентът постановява строги изисквания за операторите. Всеки, който иска да управлява дистанционно автомобил, трябва да е навършил 21 години и да притежава шофьорска книжка от поне три години. Задължително е и завършването на специализирано обучение.
Обучението включва придобиване на технически знания и подготовка по безопасност. То обхваща работа с видео дисплеи, сензори и процедури за аварийни ситуации. Важен аспект е способността на автомобилите автоматично да преминават в „състояние с минимален риск“, ако връзката с оператора се прекъсне. Максимално допустимото закъснение при предаване на видеоизображение от камерата на превозното средство до монитора на оператора е 200 милисекунди.
Тази технология е предназначена основно за автономни превозни средства. При затруднения на автопилотната система, управлението се предава на човек-оператор. Кристиан Хирте подчертава баланса между подкрепа за новите технологии и гарантиране на безопасност и отговорност.
