Георги Тахов: „Магазин за хората“ ще покрие цялата страна през 2025 г.
Министър Георги Тахов обяви, че „Магазин за хората“ ще покрие цялата страна през 2025 г. чрез щандове и франчайз магазини. Проектът стартира с договор с ЦКС за до 10% надценка на продуктите, но среща забавяния и критики.
Георги Тахов
Министърът на земеделието и храните Георги Тахов обяви амбициозни планове за разширяване на инициативата „Магазин за хората“. Целта е през 2025 г. проектът да обхване цялата територия на страната. Това включва както специализирани щандове, така и франчайз магазини под същия бранд.
Изявлението беше направено по време на блиц контрол в парламентарната комисия. То дойде в отговор на въпрос от народния представител Даниел Петров от ПГ „Възраждане“.
Амбицията ни е следващата година „Магазин за хората“ да покрие територията на цялата страна както с щандове, така и с магазини, които ще работят под този бранд през франчайз.
Тахов обясни, че за старта на проекта е било необходимо използването на вече изградени обекти. По думите му, започване от нулата и строеж на нови магазини не е било възможно. Затова преди две седмици е подписан договор с Централния кооперативен съюз (ЦКС). Обектите на ЦКС ще предлагат над 40 продукта от малката потребителска кошница. Те ще се продават с до 10% надценка. В момента тече зареждане на логистичната база.
Министърът посочи, че целта е до десетина дни да отворят над 70 магазина в Пловдивска област. Те ще обслужват над 100 000 души. Първият „Магазин за хората“ планира старт на функциониране през седмицата от 15 декември.
Развитие на проекта и предизвикателства
Въпреки амбициозните планове, има и предизвикателства. На 3 декември 2025 г. от Министерството на земеделието и храните съобщиха, че преговорите с търговски партньори продължават. Към момента няма извършени реални разходи по проекта. Първоначалният пилотен обект в Пловдив, планиран за септември, е бил отложен. Причините са логистични и административни. Досега не са отворени самостоятелни магазини, а само щандове в съществуващи търговски обекти.
„Магазин за хората“ ще функционира като „магазин в магазина“. Това означава специални щандове в партньорски обекти. Проектът е иницииран по идея на Делян Пеевски. Той е част от по-широката дискусия за достъпността на храните. Надценката върху продуктите няма да надхвърля 10%. Целта е да се осигури достъпна цена за гражданите.
От опозиционни партии, включително „Възраждане“, се изразяват съмнения. Те касаят реалната реализация на проекта. Поставят се въпроси за ефективността и прозрачността на разходите. Някои медии и анализатори отбелязват липсата на нови самостоятелни магазини. Това води до критики, че проектът не отговаря на първоначалните обещания.
