General Motors изоставя водородните автомобили: Пионерът прекратява разработката на Hydrotec

General Motors, пионер във водородните технологии, официално прекратява собствената си разработка на горивни клетки Hydrotec, позовавайки се на високи разходи, липса на инфраструктура и слаб потребителски интерес. Въпреки че първият им водороден автомобил датира от 1966 г., концернът сега се фокусира върху електрическите автомобили, макар и да запазва съвместното производство на клетки за индустриални цели.

General Motors изоставя водородните автомобили: Пионерът прекратява разработката на Hydrotec

Водородният концепт Electrovair. Снимка: GM

Време за четене: 2 мин. 27 октомври 2025

Американският концерн General Motors (GM), считан за пионер в областта на водородните технологии, официално обяви отказ от собственото си разработване на този вид гориво. Решението на централата в Детройт следва примера на европейски автомобилни гиганти като Renault и Stellantis.

На 10 октомври 2025 г. GM обяви, че прекратява разработката на ново поколение водородни горивни клетки, която беше създадена под ръководството на компания, наречена Hydrotec. Тази програма беше насочена към създаване на силови агрегати не само за леки автомобили, но и за камиони, както и за специализирано оборудване. Концернът дори планираше да използва водорода като средство за съхранение на енергия, например в зарядни станции за електрически коли.

Причини за оттеглянето

Според GM, основните причини за прекратяване на усилията са комплексни. Разходите за разработка и внедряване са твърде високи. Друг ключов проблем е липсата на адекватна инфраструктура, която на практика не съществува, както и много малкият интерес сред потребителите. В САЩ например, има само 61 станции за зареждане с водород, което е драстичен контраст с над 250 000 зарядни станции за електрически автомобили (Ниво 2 или по-бързи).

„Пътят към постигане на устойчив бизнес с горивни клетки е дълъг и несигурен“

— американският концерн GM

GM ясно пренасочва фокуса си към технологии с по-ясен пазарен потенциал, като батерии, зарядни технологии и електрически автомобили.

Противоположни стратегии и индустриална ниша

Въпреки отказа от масовото приложение за леки автомобили, GM ще продължи да работи по водородни технологии за специфични индустриални цели. Концернът ще продължи производството на водородни горивни клетки за центрове за данни и енергийно генериране чрез съвместното си предприятие с Honda – Fuel Cell System Manufacturing LLC. Експерти смятат, че водородът има потенциал в индустриални приложения като резервно захранване, минна индустрия и тежкотоварен транспорт.

Отказът на GM ги поставя в опозиция спрямо стратегиите на други големи производители като Toyota и BMW, които продължават да инвестират в развитието на водородни горивни клетки, особено за решения, свързани с дълги разстояния и тежки товари.

Историческа справка: GM Electrovan от 1966 г.

Решението за отказ е значимо, тъй като GM е компанията, създала първия водороден автомобил в света. Това се случва още през 1966 г. и по това време превозното средство носи директно логото на GM. Тъй като батериите успяват да се поберат в прототип на Chevrolet Corvair (преименуван на Electrovair), за значително по-голямата водородна технология е необходим по-голям автомобил.

За целта е използвана каросерията на ван GMC Handi-Van. Първият в света автомобил, работещ с водород, е заемал по-голямата част от пространството си с два огромни резервоара зад втория ред седалки. Единият резервоар съдържал течен водород, а другият – течен кислород. Това е голяма разлика от днешните водородни автомобили, които използват газообразен водород и получават кислород от въздуха.

Прототипът, наречен GM Electrovan, е бил изключително тежък. Той е тежал над 3,2 тона, като само задвижващият механизъм е поемал тегло от над 1700 кг. Автомобилът е ускорявал до 60 мили в час за около половин минута и е можел да измине около 150 километра с едно зареждане.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *