Ген.-майор Русев: F-16 няма да застъпят през 2025 г., очакваме още два самолета
Генерал-майор Николай Русев, командир на ВВС, обяви, че България очаква пристигането на петия и шестия изтребител F-16, но въвеждането им в бойно дежурство през 2025 г. е малко вероятно поради недостатъчния брой самолети и забавяне в обучението на пилотите. До пълната оперативна готовност на F-16, въздушното пространство ще продължи да се охранява от МиГ-29. Командирът на ВВС акцентира и върху острата нужда от нови системи за борба със сериозни дронове, които да използват електромагнитно блокиране.

Българските военновъздушни сили (ВВС) продължават да охраняват въздушното пространство с изтребители МиГ-29, докато новите F-16 не достигнат пълна оперативна готовност. Това заяви генерал-майор Николай Русев, командир на ВВС, като подчерта, че въвеждането на F-16 в бойно дежурство през 2025 година е малко вероятно. Той допълни, че процесът по получаване на новите самолети напредва.
Към момента България вече разполага с четири изтребителя F-16, като в близките дни се очаква пристигането на петия и шестия самолет. Генерал-майор Русев обаче категорично заяви, че шест машини са недостатъчни за пълноценно дежурство. Застъпването на F-16 зависи от изпълнението на две ключови условия: достатъчен брой самолети и достатъчен брой обучени пилоти.
„F-16 ще влезе в дежурство, когато изпълни две условия – имаме достатъчно самолети, имаме достатъчно пилоти.“
— Генерал-майор Николай Русев, командир на ВВС
Обучението на пилотите е изцяло конструирано в САЩ. Към момента има обучени шестима пилоти, като само двама от тях са подготвени да водят групи. В подготовката се наблюдава отлагане, тъй като местата (слотовете) за обучение са заети. Американската страна е силно ангажирана и с обучението на пилоти от други държави. Въпреки закъснението, генерал Русев смята, че броят на пилотите ще започне да отговаря на броя на самолетите, макар да се съмнява, че F-16 ще започнат дежурство догодина.
МиГ-29 остават ключови
Докато F-16 не влезе в оперативна готовност, МиГ-29 остават ключов ресурс. Командирът на ВВС подчерта, че МиГ-29 много помага за охраната на въздушното пространство. Той призова да не се политизира работата на армията и въпросът с изтребителите, тъй като не е редно да се спират МиГ-29 и да се иска от съюзниците в Европа да дежурят вместо България.
Генерал-майор Русев обясни и стандартите за бойно дежурство. Сигналът за вдигане на изтребител не се подава от България, а от команден център в Испания. Стандартът изисква изтребителят да е във въздуха до 15 минути от подаването на сигнала. От тези 15 минути, летецът разполага с 12 минути, за да влезе в самолета, да го стартира и да излети.
„Всичко е стандарт и е описано в регламентиращи документи. Сега стандартът за вдигане на изтребител е до 15 минута от подаване на сигнала изтребителят трябва да е във въздуха. Сигналът не се подава от България, а от команден център в Испания.“
— Генерал-майор Николай Русев, командир на ВВС
По отношение на инцидентите в българското въздушно пространство, Русев заяви, че няма нарушения. По-скоро се касае за загуба на радиовръзка, най-често от граждански или транспортни самолети, чиито пилоти забравят да сменят честотата и да влязат в контакт с ръководителите на РВД.
Борбата с дроновете: Търсене на нова система
Друга ключова тема в отбраната е борбата с дроновете. Генерал-майор Русев призна, че има налични системи за противодействие, но те се справят единствено с комерсиални дронове. За сериозните дронове, които се използват, все още няма разработена адекватна система.
„Ние искаме да купим такава система, която да има максимална защита срещу дронове. Това не значи да има кинетично въздействие върху дрона, но тази система поне да има поне някакво електромагнитно въздействие или да блокира управлението на дрона. Като начало това ще бъде достатъчно.“
— Генерал-майор Николай Русев, командир на ВВС
Командирът на ВВС допълни, че вдигането на изтребители срещу дронове винаги е опасно и не бива да се прави. България може да се брани от дронове по начина, по който го направиха в Полша, като се стреми да осигури система с максимална защита. В заключение, той подчерта, че отговорността във ВВС е лична и се показва с действия, особено в сложните времена, в които живеем.