Гърция удължава 30% субсидия за електромобили до март 2026 г.

Гърция удължи програмата си за субсидиране на електрически автомобили до март 2026 г., предлагайки до 30% от стойността или максимум 9000 евро. Програмата е отворена за физически лица и фирми, включително с бонуси за таксита и бракуване на стари автомобили, с бюджет от 57 милиона евро.

Гърция удължава 30% субсидия за електромобили до март 2026 г.

Електрическа кола СНИМКА: Pixabay

Време за четене: 2 мин. 28 декември 2025

Гръцкото правителство удължи програмата за субсидиране на електрически превозни средства „Карам електрически – 3-ти цикъл“. Тя ще е достъпна до 31 март 2026 г., съобщи Министерството на инфраструктурата и транспорта. Целта е да се стимулира преходът към електромобилност в страната.

Програмата предлага финансова подкрепа от 30% от стойността на електрическото превозно средство. Максималната сума на субсидията достига 9000 евро. Тя е достъпна за физически лица, самонаети професионалисти и компании. Българи също могат да се възползват от нея, ако отговарят на условията.

Удължаването позволява придобиване на електромобил чрез директна покупка или дългосрочен лизинг. Наличният бюджет е 57 милиона евро. Правителството цели пълното му усвояване. Тази инициатива е част от стратегията за декарбонизация на транспорта.

Предвидени са допълнителни бонуси за специфични групи. Многодетни семейства, хора с увреждания и млади хора до 29 години получават още 1000 евро. Бонус от 2000 евро се дава при бракуване на стар автомобил. Физическите лица могат да получат до 500 евро за домашно зарядно устройство.

За таксиметровите шофьори и фирмите с автопаркове подкрепата е по-значителна. Програмата „Зелени таксита“ осигурява до 22 500 евро. Условието е задължително бракуване на старо такси. Фирмите могат да закупят до 20 превозни средства, като бонусът за бракуване е за всяко поотделно.

Процесът по кандидатстване е изцяло електронен. Той се осъществява чрез официалната платформа на програмата. Това улеснява достъпа до субсидиите.

През последните 24-48 часа гръцки енергийни регулаторни източници обсъждат въвеждането на динамично ценообразуване на електроенергията през 2026 г. То може да повлияе на разходите за зареждане на електромобили. Предстоящите промени налагат потребителите да се информират добре. Зареждането в извънпикови часове вероятно ще бъде по-евтино.

Наличието на бюджет от 57 млн. евро и краткият срок за усвояване предполагат бързо кандидатстване. Кандидатите трябва да проверяват наличността на средства. Опозиционни гласове в Гърция подчертават нуждата от по-добра интеграция с инфраструктурата за зареждане. Подчертава се и важността на инвестициите в обществения транспорт.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *