„Гъливеър“ поема две нови въздушни линии до Пакистан: София – Карачи и София – Лахор
Кабинетът одобри българския авиопревозвач „Гъливеър“ ЕООД да оперира по две въздушни линии до Пакистан: София – Карачи и София – Лахор. Полетите ще започнат след получаване на необходимите оперативни разрешения от пакистанските власти, като ще се изпълняват общо седем пъти седмично. Това решение е част от стратегията на „Гъливеър“ за международна експанзия, която включва и планирани полети до Ню Йорк и Чикаго през 2026 г.
Кабинетът взе решение да назначи българския авиопревозвач „Гъливеър“ ЕООД да оперира по две нови въздушни линии, свързващи България и Пакистан. Това решение позволява на компанията да стартира изпълнението на редовни пътнически и комбинирани превози по маршрутите.
Новите въздушни линии са част от стратегията на „Гъливеър“ за разширяване на международните маршрути. Преди стартирането им обаче, компанията трябва да получи необходимите оперативни разрешения от пакистанските въздухоплавателни власти.
Детайли по маршрутите
Правителственото решение одобрява две конкретни линии. Първата свързва директно двете столици на авиопревоза: София – Карачи – София. Тази линия ще се изпълнява с четири честоти седмично. Втората линия е София – Лахор – София, която ще оперира с три честоти седмично.
Назначаването на „Гъливеър“ за оператор на тези маршрути демонстрира амбициите на компанията за по-дълги и нови дестинации. Авиопревозвачът разполага с флот, включващ самолети Airbus A330-200, подходящи за дълги разстояния, както и регионални ATR-72.
Международна експанзия и предизвикателства
Наред с новите маршрути до Пакистан, българската авиокомпания планира значително разширяване и към Северна Америка. „Гъливеър“ получи одобрение от САЩ и работи по стартиране на редовни полети до Ню Йорк и Чикаго през април 2026 г. В момента се водят преговори за получаване на слотове на летищата „Джон Ф. Кенеди“ в Ню Йорк и в Чикаго.
Въпреки амбициозните планове за международно разширяване, „Гъливеър“ е имала и определени затруднения. Компанията е изпитвала финансови проблеми и поради това е прекратила някои от регионалните си полети. Това поставя въпроса за устойчивостта на тези дългосрочни планове.
Като цяло, българският сектор на въздушния транспорт отчита ръст. Статистиката показва, че въздушният трафик продължава да расте. Само летище „Васил Левски“ – София е обслужило над 6,28 милиона пътници за първите девет месеца на 2025 г., което представлява ръст от 5% спрямо предходната година. Експортната насоченост на българските авиокомпании, сред които и „Гъливеър“, осигурява икономическа устойчивост в сектора, където през 2025 г. оперират 11 авиопревозвача с общо 78 въздухоплавателни средства.
