Франция откри първия участък от магистрала, който зарежда електромобили в движение
Франция откри първия си 1,5-километров участък от магистрала А10, който позволява на електрически превозни средства да се зареждат в движение чрез вградени медни намотки. Системата доставя над 300 kW пикова мощност и може да добави до три километра пробег за всеки изминат километър при леките автомобили. Този проект е част от френската стратегия за намаляване на емисиите от камионите с 86% до 2030 г.
Porsche Macan е вторият изцяло електрически модел на германската компания. Снимки: Porsche
Франция направи значителна стъпка в развитието на инфраструктурата за електромобили. Беше открит първият участък от магистрала, който позволява на електрически превозни средства да се зареждат по време на шофиране. Този нов път е част от 1,5-километров асфалтов участък на магистрала А10, насочен към Париж, в близост до Анжервилие.
Технологията е базирана на индуктивно зареждане. Под асфалта са инсталирани 900 медни намотки. Тези намотки се захранват от електрическата мрежа и генерират електромагнитно поле. Това поле може да зарежда електрически автомобил, автобус или камион, докато той се движи по участъка. За да бъде ефективно зареждането, превозното средство трябва да бъде подходящо оборудвано със система за безжично зареждане, каквато например разполага предстоящият електрически модел Porsche Macan.
Първоначалните анализи показват впечатляващи резултати. Системата може да доставя пикова мощност над 300 kW, като средната мощност достига 200 kW или повече. Тази ефективност прави технологията приложима дори за тежкотоварни превозни средства. Тежкотоварен камион ще може да добави един километър пробег на всеки един изминат километър по асфалтовия участък.
За лек електрически автомобил ефективността е още по-висока – батерията може да се зареди с до три километра пробег за всеки изминат километър. Потенциалът на динамичното зареждане е огромен: ако участъкът е 100 км, лек електрически автомобил може да зареди за допълнителни 300 км пробег, а камион или автобус би получил 100 км допълнителен пробег.
Проектът на магистрала А10 е ключов елемент от по-широката национална стратегия на Франция за екологичен транспорт. Целта на страната е да създаде обширна мрежа от магистрали с индуктивно зареждане. Това е част от мерките за борба с климатичните промени, като конкретната цел е да се намалят емисиите от камионите с 86% до 2030 г. Освен това, Франция си е поставила амбициозната задача да достигне 400 000 обществени точки за зареждане на електромобили до 2030 г., което ще улесни значително масовото внедряване на електрически превозни средства. Други страни, като Швеция, също експериментират с индуктивно зареждане на пътищата, което подчертава международния интерес към тази новаторска технология.
