Ford разширява BlueCruise в Европа: Автономно шофиране без ръце идва срещу абонамент

Ford официално пуска в широка употреба системата BlueCruise за автономно шофиране със свободни ръце в 16 европейски държави, включително България не е сред тях. Технологията, която е сертифицирана като първа по рода си в Европа, ще бъде достъпна за четири нови модела, включително Puma и Kuga, от пролетта на 2026 г., но ще изисква платен месечен или годишен абонамент след изтичане на безплатния пробен период.

Ford разширява BlueCruise в Европа: Автономно шофиране без ръце идва срещу абонамент

В Европа автопилотът Blue Cruise засега е наличен само при Mustang Mach-E. Снимки: производителите

Време за четене: 2 мин. 17 ноември 2025

Ford официално обяви на 13 ноември 2025 г. мащабното разширяване на своята система за автономно шофиране BlueCruise в Европа. Тази технология, позволяваща движение със свободни ръце по магистрали, вече е достъпна за клиенти в 16 европейски държави. BlueCruise е първата сертифицирана система за шофиране със свободни ръце в Европа, като стартира одобрението си във Великобритания през 2023 г.

Първоначално иновацията беше ексклузивна за електрическия SUV Mustang Mach-E. Ford обаче предприема важна стъпка към масовизацията ѝ. От пролетта на 2026 г. технологията ще бъде налична за четири нови модела: Puma, Puma Gen-E, Kuga и Ranger PHEV. Системата е част от пакета „Помощ на водача“ и е съвместима единствено с автомобили с автоматична скоростна кутия.

BlueCruise предлага автономно шофиране от клас Type 2+ и позволява на водача да свали ръцете си от волана по време на движение. Системата използва възможностите на адаптивния круиз контрол на Ford, като функционира чрез комбинация от радар и камери, които проследяват позицията и скоростта на останалите превозни средства. Фронтална камера отговаря за разчитането на пътната маркировка и знаците.

Въпреки автономния си характер, безопасността остава приоритет. Въпреки че водачът може да свали ръцете си от волана, задължително е очите му да останат фокусирани върху пътя. Камера следи постоянно погледа и позицията на главата на водача, за да гарантира неговото внимание. Експерти по безопасност предупреждават, че шофьорите не трябва да разчитат напълно на системата, особено при лошо видими маркировки или пътни знаци.

BlueCruise работи само на одобрени пътища, известни като „Сини зони“. Системата работи само на одобрени магистрали, известни като „Сини зони“, покриващи 135 000 км в 16 европейски държави. Сред държавите, които вече са се присъединили към програмата, са Австрия, Белгия, Чехия, Дания, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Италия, Холандия, Норвегия, Полша, Португалия, Испания, Швеция и Великобритания.

Според Ford, обхватът на системата е толкова голям, че теоретично е възможно да се шофира от Рим до Стокхолм, пресичайки шест държави, без да се докосва воланът в продължение на 26 последователни часа по одобрените участъци. В световен мащаб собствениците на Ford и Lincoln вече са изминали над 888 милиона километра по магистрали благодарение на BlueCruise.

За да използват BlueCruise, клиентите ще трябва да заплатят. Услугата изисква месечен или годишен абонамент след изтичане на безплатния пробен период, който Ford планира да предложи на всички нови клиенти с подходящи автомобили в Европа. Цените за абонамента все още не са обявени публично.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *