Еврото идва: Къде да подадем сигнал за некоректни търговци и промени в цените?
България въвежда еврото от 1 януари 2026 г. Заплатите няма да намаляват, а договорите остават валидни. Статията дава информация къде да подадем сигнал за некоректни търговци, повишили цените необосновано.
Ако търговец вдигне необосновано цените, можете да се оплачете в НАП. СНИМКА: ГЕОРГИ ПАЛЕЙКОВ
България е на по-малко от месец от въвеждането на еврото като официална валута. От 1 януари 2026 г. единната европейска валута ще замени лева. Тази промяна засяга всеки аспект от ежедневието ни. За да подпомогнат прехода, „Клуб 100“ и Икономическият и социален съвет започват поредица от полезни съвети.
Един от основните въпроси е как еврото ще повлияе на доходите. Заплатата няма да бъде намалена заради новата валута. Тя ще бъде преизчислена по фиксиран курс: 1 евро = 1,95583 лева. Закръглението до втория знак ще бъде в полза на работещия. Например, заплата от 2000 лева ще стане 1022,59 евро.
Всички сключени договори остават валидни. Трудови, наемни и кредитни договори не изискват преподписване. Правата и задълженията на страните по тях не се променят. Сумите в левове ще бъдат автоматично преизчислени в евро по фиксирания курс.
Обмяната на левове в евро ще се извършва от Българската народна банка (БНБ). Тя ще обменя неограничени количества без такса и без краен срок. Услугата е достъпна в сградите на БНБ в София. Също така и в териториалните центрове на „Дружество за касови услуги“ АД. Те са в София, Пловдив, Варна, Бургас и Плевен.
През първите шест месеца всички банки ще обменят безплатно и без ограничение. За суми над 30 000 лв. е необходима предварителна заявка от три работни дни. След този срок банките могат да въвеждат такси. След 12 месеца могат да прекратят услугата. „Български пощи“ ЕАД ще обменя само в населени места без банкови офиси. Те също са задължени да извършват безплатна обмяна за шест месеца. Лимитите са до 1000 лв. на ден без заявка. За суми между 1000 и 10 000 лв. е нужна заявка от 3 до 5 работни дни. Над 10 000 лв. на ден не се обменя.
Въвеждането на еврото повдига притеснения за възможно неправомерно увеличение на цените. Защитата на потребителите е приоритет. Ето къде можете да подадете сигнал при нарушения:
- Национална агенция за приходите (НАП): Ако нарушенията са свързани с издадени разплащателни документи. Или когато търговец е увеличил цените без обективни икономически фактори.
- Комисия за защита на потребителите (КЗП): При нарушения, свързани с двойното обозначаване на цените. Или друго подвеждане на потребителите. Също така при необосновано повишаване на цените на стоки и услуги.
- Българска народна банка (БНБ): При нарушения на поднадзорните кредитни институции, т.е. търговските банки.
- Министърът на електронното управление: Когато административни органи не са привели информационните си системи в съответствие със Закона за въвеждане на еврото.
Гражданите могат да се информират допълнително за прехода към еврото. Полезни съвети за това как ще се плаща и връща ресто са вече налични. Също така информация за кредитите и депозитите, които преминават в евро автоматично.
