Европейците все още изпращат картички за милиони евро въпреки дигитализацията

Европейците продължават да изпращат пощенски картички, генерирайки 60 млн. евро продажби през 2024 г. Въпреки спада от 15% спрямо 2023 г. и намалението от 12% през първото тримесечие на 2025 г., традицията се поддържа. Пандемията временно възроди интереса, а експерти подчертават емоционалната стойност на физическите картички.

Европейците все още изпращат картички за милиони евро въпреки дигитализацията

Снимк Пиксабей

Време за четене: 2 мин. 4 декември 2025

Въпреки разцвета на чат приложенията, европейците продължават да изпращат пощенски картички. Тази традиция генерира продажби за 60 милиона евро през 2024 г., сочат данни на Евростат. Тенденцията обаче показва спад, продължаващ от 2014 г.

През 2024 г. броят на изпратените картички е с 15% по-малък спрямо 2023 г. Стойността на продажбите е намаляла от 69 млн. евро през 2023 г. на 60 млн. евро през 2024 г. Това представлява спад от 9 млн. евро.

Интересен феномен е временното възраждане на интереса по време на пандемията. Тогава броят на закупените картички достига най-високото си ниво за десетилетие. Между 2020 г. и 2021 г. продажбите нарастват с почти 50%. През 2022 г. те достигат своя връх от 81,3 милиона евро.

Актуализирани данни от ноември 2025 г. от Евростат показват продължаващ спад. През първото тримесечие на 2025 г. продажбите на картички са намалели с още 12% спрямо същия период на 2024 г.

Секторът на пощенските и куриерските услуги в ЕС е под натиск от дигитализацията. Традиционните пощенски услуги намаляват, но се наблюдава ръст в дигиталните пощенски решения. Средно 70 души на всеки 10 000 заети са работили в този сектор през 2024 г. Това е леко намаление спрямо 2014 г., когато са били 75 души.

Въпреки спада, пощенските картички остават важен символ на лична комуникация. Представители на Европейската пощенска асоциация (PostEurop) активно насърчават запазването на тази традиция. В страни като Германия и Франция се правят усилия за съхранение на традицията. Това включва специални колекционерски издания и партньорства с туристическия бранш.

Експерти от Европейската комисия подчертават, че дигиталните алтернативи не могат напълно да заменят емоционалната стойност на физическа картичка. Това е особено вярно по време на празници и лични поводи. Традицията на изпращане на картички продължава да има своето място в европейската култура.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *