Европейски летища се борят с последиците от мащабна кибератака
Европейски летища все още се възстановяват от последиците на мащабна кибератака, засегнала системите за чекиране и регистрация. Атаката е насочена срещу софтуера на американската компания „Collins Aerospace“, причинявайки закъснения и отменени полети на ключови летища като тези в Лондон, Брюксел и Берлин. Разследването продължава, а българското летище не е засегнато.

Някои от най-големите летища в Европа все още се възстановяват от последиците на мащабна кибератака, която засегна техните системи за електронно чекиране на багаж и регистрация на пътници. Атаката, произтекла срещу софтуера на американската компания „Collins Aerospace“, продължава да създава сериозни затруднения, включително закъснения и отменени полети на ключови транспортни възли като Хийтроу в Лондон, Брюксел и Бранденбург в Берлин.
Агенцията на Европейския съюз за киберсигурност (ЕНИСА) официално потвърди, че сривът в дейностите на редица европейски летища е резултат от целенасочена кибератака. „Правоприлагащите органи провеждат разследване“, се казва в изявление на ЕНИСА, но към момента няма публична информация за отговорните за атаката или техните мотиви. Също така не е обявено искане за откуп.
Последствията от атаката продължават да се усещат дни по-късно. На летище Брюксел бе поискано от авиокомпаниите да отменят половината от планираните за 22 септември полети поради продължаващи проблеми със системата за регистрация. В Берлин дейностите на летището все още са затруднени, което доведе до забавяне с повече от час на полети, с които участници в неделния Берлински маратон възнамеряваха да се приберат у дома.
Мишена на хакерите са били услугите на „Collins Aerospace“ – водеща американска компания в сферата на аерокосмическите технологии. Фирмата обяви, че е била засегната от „кибернетични смущения“ в своя софтуер и работи усилено за възстановяване на мрежите си, като сътрудничи активно със засегнатите летища.
Въпреки че операциите постепенно се възстановяват, летищата все още се сблъскват с необходимостта от ръчно извършване на плащания и регистрация на пътниците, което значително забавя обслужването и причинява неудобства за хиляди пътници. Към третия ден след инцидента, закъсненията и отменянето на полети продължават да са проблем, особено на летищата в Хийтроу (Лондон), Брюксел и Бранденбург (Берлин).
Добра новина е, че българското летище не използва засегнатия софтуер и не е било повлияно от кибератаката, което предотврати подобни смущения в страната. Разследването на инцидента продължава с надеждата да се установи произходът и целите на тази мащабна кибератака, която наруши въздушния трафик в голяма част от Европа.