Европейската комисия наложи глоба от 120 млн. евро на „Екс“ за нарушения на прозрачността

Европейската комисия наложи глоба от 120 милиона евро на социалната мрежа „Екс“ за нарушения на правилата за прозрачност. Това е първата санкция по европейското законодателство за цифровите услуги, като нарушенията включват дизайна на синята отметка и липсата на прозрачност при политическата реклама.

Европейската комисия наложи глоба от 120 млн. евро на „Екс“ за нарушения на прозрачността
Време за четене: 2 мин. 5 декември 2025

Европейската комисия (ЕК) обяви налагането на глоба в размер на 120 милиона евро на социалната мрежа „Екс“. Санкцията е резултат от установени нарушения на европейските правила за прозрачност, съобщиха от ЕК. Това е първата глоба по европейското законодателство за цифровите услуги.

Нарушенията, констатирани от Комисията, са свързани с няколко ключови аспекта. Сред тях са дизайнът на синята отметка на потребителските профили, липсата на прозрачност при поддръжката на базата данни за политическа реклама и ограниченият достъп до данни за изследователи. Говорител на ЕК уточни, че са възможни и допълнителни наказания, тъй като проверките продължават.

През декември 2023 г. ЕК започна проверка дали „Екс“ нарушава правилата за разпространение на незаконно съдържание и ефективността на мерките за предотвратяване на манипулация на информацията. Разследванията все още не са приключили. През юли миналата година Комисията представи предварително заключение за нарушение.

Глобата отразява нарастващия натиск на Европейския съюз върху технологичните гиганти. Целта е да се осигури спазване на регулациите, свързани с дезинформацията, политическата реклама и защитата на потребителите. От „Екс“ все още няма официален публичен коментар по наложената глоба, но се очаква компанията да обжалва решението на Европейската комисия. Някои представители на технологичния сектор обаче предупреждават, че прекомерните регулации могат да ограничат иновациите и свободата на изразяване в интернет.

Европейските правила изискват платформите да поддържат достъпен регистър на разпространяваните реклами. Този регистър е важен за проверки, особено по време на избори. Комисията е получила уверения от друга голяма платформа – „ТикТок“ – за осигуряване на база данни за разпространяваното рекламно съдържание. ЕК води разследвания и срещу други технологични гиганти за потенциални нарушения на антитръстовите правила и правилата за цифровите услуги.

„ТикТок“ пое ангажимент да вземе предвид всички тревоги, изразени от Комисията. През февруари миналата година ЕК предприе проверка дали „ТикТок“ нарушава изискванията, като преди няколко месеца установи несъответствие. От декември миналата година Комисията разследва и дали „ТикТок“ предприема необходимите мерки за защита на изборите.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *