Евелина Славкова, „Тренд“: Пациентите очакват лекарите да са вълшебници, а после ги винят за проблемите в системата
Над половината български лекари са жертва на вербална агресия, а 41% от българите ги смятат за виновни, показва ново проучване на „Тренд“. Според социолога Евелина Славкова проблемът се корени в свръхочакванията към медиците да бъдат безпогрешни „вълшебници“ и превръщането им в „социален вентил“ за общественото недоволство.

Евелина Славкова
Агресията срещу медици у нас не е инцидент, а системен проблем, който разкрива дълбока криза на доверие в обществото. Над половината български лекари (56%) са били обект на вербална агресия, а тревожните 41% от българите смятат, че медиците „сами са си виновни“ за насилието срещу тях. Това показват данните от ново проучване на „Тренд“, поръчано от Българския лекарски съюз.
Според социолога Евелина Славкова, съосновател на „Тренд“, тези числа не просто отразяват статистика, а са симптом на сблъсъка между нереалистичните очаквания на пациентите и суровата реалност на здравната система.
„Зад цифрите стоят реални хора, професионалисти, които ежедневно поемат не само медицинска, но и социална тежест. Зад тези числа седят пациенти, които нямат достатъчно доверие на системата. И е ясно, че агресията не е инцидент, а системен симптом на по-дълбоки обществени дефицити — на доверие, на уважение и на комуникация.“
— Евелина Славкова, „Тренд“
Проучването разкрива, че българите възприемат лекаря не просто като специалист, а като свръхчовек. Близо 83% от анкетираните смятат, че лекарите са длъжни да взимат безпогрешни решения, а 80% очакват те да са на разположение по всяко време. Тези свръхочаквания създават плодородна почва за разочарование и гняв, когато се сблъскат с реалности като недостиг на кадри, претовареност и ограничени ресурси.
Често напрежението ескалира, защото хората търсят медицинска помощ в последния момент, когато вече изпитват силна болка. В тази емоционално натоварена ситуация вината за системните проблеми се прехвърля върху конкретния лекар.
„Пациентът не си казва “системата е недофинансирана” — той казва “лекарят не ми обърна внимание”, “не ми реши проблема”, “не ме прие веднага”. Така се получава смесване между личната отговорност на медиците и отговорността на системата като цяло.“
— добави тя
Славкова обяснява, че болницата и лекарският кабинет често се превръщат в „социален вентил“, през който избива натрупаното обществено недоволство от икономически трудности, несигурност и недоверие към институциите като цяло. Медиците се оказват на първа линия не само в битката за здраве, но и в поемането на социалния гняв.
Според данните 68% от лекарите посочват липсата на уважение като основна причина за агресията. Това показва, че проблемът е и културен. Липсата на разбиране към сложността на медицинската професия и оправдаването на насилието рушат връзката лекар-пациент.
„Агресията към медицински лица често е израз не само на конкретно недоволство от медицинската услуга, а и на натрупано социално напрежение. Болницата и лекарят се превръщат в своеобразен “вентил”, където тази неудовлетвореност избухва, защото ситуацията е емоционално натоварена.“
— Евелина Славкова
Възстановяването на доверието изисква не само реформи в здравеопазването, но и широк обществен диалог, който да промени нагласите и да изгради култура на уважение. Докато това не се случи, лекарите ще продължат да бъдат притиснати между нереалистичните очаквания на пациентите и дефицитите на системата, в която работят.