ЕС въвежда строги правила за употребявани автомобили от 2026 г.
От 2026 г. ЕС въвежда строги правила за продажба на употребявани автомобили, изискващи доказване, че превозното средство не е излязло от употреба. Мерките целят кръгова икономика, но срещат съпротива заради очаквани разходи и повишаване на цените.
Автоборсата в Горубляне
Европейският съюз подготвя радикални промени в продажбата на употребявани автомобили. От 2026 г. влизат в сила нови правила, които ще усложнят процеса, особено за частни продавачи и малки търговци. Целта е пазарът да стане по-устойчив и кръгов.
Основното изискване е при всяка продажба да се доказва, че превозното средство не е излязло от употреба. Това може да стане с валиден сертификат за техническа изправност след преглед или с оценка от независим съдебен експерт, съобщава списание Fenix. Без един от тези документи, от 2026 г. няма да е възможно регистриране, отписване или износ на автомобил. Досега тези задължения важаха само за дигитални платформи и оторизирани търговци, докато частните продажби бяха изключени.
С този регламент ЕС цели да установи кръгова икономика на превозните средства. Ценни суровини като литий, никел и кобалт трябва да се рециклират по-ефективно. Това ще намали зависимостта от ограничени ресурси. Регламентът е в унисон с правилата за батериите, които въвеждат задължителни квоти за рециклиране на критични суровини от 2027 г.
Част от новите мерки е т. нар. Цифров проход за превозни средства с кръгова употреба (CVP). Той ще проследява произхода и употребата на материалите в автомобила. Целта е ценните суровини да достигат до оторизирани центрове за рециклиране в края на жизнения цикъл на автомобила.
Планираните промени срещат сериозна съпротива. Баварският министър на транспорта Кристиан Бернрайтер критикува задължението за доказване като бюрократично и ненужно. Той заявява, че „Новите правила носят допълнителни разходи за гражданите и институциите, без реална добавена стойност.“
Германският автомобилен клуб ADAC подкрепя правото на частните собственици сами да решават съдбата на колите си. Асоциацията на германските застрахователи (GDV) предупреждава, че участието на застрахователните компании в оценката на бракуваните превозни средства е неподходящо. Това не е част от основната им дейност и би усложнило процесите. Промените се очаква да доведат до ново повишение на цените на употребяваните автомобили.
