ЕС отхвърли ежегодните прегледи за стари коли: България запазва по-строг режим

Европейският съюз отхвърли предложението за задължителни ежегодни технически прегледи на коли над 10 години. Министрите на транспорта гласуваха против, за да избегнат финансово натоварване. България запазва по-строг режим с ежегодни прегледи за по-стари автомобили.

ЕС отхвърли ежегодните прегледи за стари коли: България запазва по-строг режим

Годишен технически преглед Снимка: Архив

Време за четене: 2 мин. 7 декември 2025

Министрите на транспорта отхвърлиха предложението на Европейския съюз за задължителен ежегоден технически преглед на автомобили над десет години. Решението е взето с цел да се избегне допълнително финансово натоварване за гражданите. Това потвърдиха на последното заседание на министрите на транспорта на ЕС.

Предложението на Европейската комисия предвиждаше по-чести проверки за по-старите превозни средства. Вместо ежегодни, прегледите за автомобили над 10 години в ЕС ще останат на всеки две години. Това е компромисно решение, постигнато след обсъждания с Европейската комисия.

Въпреки това, практиките в държавите членки остават различни. В България всички превозни средства подлежат на технически преглед. За новите коли първият преглед е на третата година, след това на петата, а после – ежегодно. Този режим е по-строг от този в Германия и Франция, където след четвъртата година автомобилите минават проверки на всеки две години.

Европейската комисия продължава да настоява за засилване на техническия контрол. Тя предлага нови методи за мониторинг на емисиите. Предвижда се и борба с манипулирането на километражите. Целта е създаване на обща европейска база данни за пробега на автомобилите.

Други аспекти на новите разпоредби вече са одобрени. Те включват мониторинг на емисиите на азотен оксид и твърди частици. Тези мерки са особено важни за дизеловите автомобили. Въвеждането на цифрови сертификати ще подобри проследяемостта.

В България се подготвя и дигитализация на техническите прегледи. Хартиените стикери ще отпаднат. Прегледите ще бъдат видеонаблюдавани. Това ще повиши прозрачността и контрола.

Министрите на транспорта аргументират отказа си с нуждата да се избегне финансова тежест. Някои експерти обаче смятат, че по-честите прегледи са ключови за безопасността. По-старите автомобили носят по-голям риск.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *