Електромобилите губят до 11% енергия при зареждане, показва швейцарско проучване

Швейцарският автомобилен клуб TCS установи, че електрическите автомобили губят средно 11% от енергията си при зареждане. Проучването между 2022 и 2025 г. показва, че това се равнява на над 1600 изгубени километра годишно. Въпреки това електромобилите остават по-ефективни от бензиновите.

Електромобилите губят до 11% енергия при зареждане, показва швейцарско проучване

Porsche демонстрира индуктивно зареждане с мощност до 11 киловата, използвайки прототип на новия електрически Cayenne. Снимка: Porsche

Време за четене: 2 мин. 24 декември 2025

Швейцарският автомобилен клуб TCS публикува тревожни резултати от свое проучване. То разкрива значителни загуби на енергия при зареждане на електрически автомобили. Между 2022 и 2025 г. са събрани данни, показващи средно 11% загуба на енергия. Това се случва при използване на стандартни стенни зарядни устройства с мощност 11 kW.

Загубата е еквивалентна на 1637 платени, но неизползвани километра годишно. Това е при годишен пробег от 15 000 километра. TCS и партньорите им тестваха 26 електромобила. Всички те бяха с пробег под 30 000 километра. Измерванията сравняваха подадената от мрежата енергия с реално използваемата от батерията. Тестовете бяха проведени при оптимални условия, около 23 градуса по Целзий.

Средната обща ефективност е 89 процента. Загубите се дължат на два основни фактора. Около 7% се губят при преобразуването на променливия ток в постоянен. Допълнителни 4% отпадат заради вътрешни процеси в батерията, като управление на температурата.

Открити са значителни разлики между моделите. Общата ефективност варира между 84 и 93 процента. Това означава годишна загуба от 1087 до 2359 километра пробег. Въпреки тези загуби, TCS подчертава, че електромобилите остават много по-ефективни. Те превъзхождат автомобилите с двигатели с вътрешно горене.

Въпреки тези предизвикателства, индустрията продължава да развива технологии. Например, Renault представи експериментален електромобил Filante Record 2025. Той може да измине 1000 км с едно зареждане. Това постижение е с батерия от 87 kWh, осигурявайки 13 км на kWh. Това е два пъти по-ефективно от Tesla Model 3. Напредъкът в батерийните технологии е ключов за бъдещето.

Загубите при зареждане могат да варират. Те са между 5% и 20% в зависимост от модела, температурата и режима на зареждане. Най-ефективно е зареждането от 20% до 80% капацитет на батерията. По-мощните зарядни устройства (22 kW) също намаляват времето за зареждане. Те са идеални за домашна употреба. Smart charging технологиите позволяват модулиране на мощността. Това води до по-добра енергийна ефективност и интеграция в мрежата.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *