Електрическият звяр Renault 5 Turbo 3E: Дебют в Корсика и старт на резервациите за лимитираната серия
Прототипите на Renault 5 Turbo 3E, модерна електрическа интерпретация на легендарната R5 Turbo, преминаха първите си публични тестове на 5 и 6 октомври 2025 г. на остров Корсика. Моделът разполага с 555 к.с. и се позиционира като първия електрически мини суперкар. Цената започва от 160 000 евро, като доставките на ограничената серия от 1980 броя са планирани за 2027 г.

Разработката на Renault 5 Turbo 3E, изцяло електрическа и модерна интерпретация на легендарните Renault 5 Turbo и Turbo 2 от 80-те години, достигна ключов етап. Прототипите на модела бяха публично тествани за първи път на 5 и 6 октомври 2025 г. в Калви, остров Корсика. Демонстрациите се проведоха непосредствено преди историческата „Обиколката на Корсика“.
Тези интензивни развойни тестове следват месеци работа от инженерите на Alpine, които са отговорни за конструирането на уникалното електрическо превозно средство. Renault 5 Turbo 3E е позициониран като първия модел в новия клас електрически мини суперколи. Въпреки че е компактен, с дължина от едва 4,08 метра и ширина 2,03 метра, дизайнът му директно черпи вдъхновение както от настоящия Renault 5 E-Tech electric, така и от легендарната R5 Turbo от миналото.
Фокус върху дрифта и високата мощност
Инженерите са концентрирали усилията си върху постигането на максимална пъргавина, високо ускорение и впечатляващи възможности за дрифт. Задвижването се осигурява от два електромотора, разположени на главините на колелата. Всеки мотор произвежда 277,5 к.с., което дава обща мощност от 555 к.с. и забележителните 4800 Нм въртящ момент.
Автомобилът постига оптимален баланс между производителност и пъргавина благодарение на разпределението на теглото 43/57 и съотношение мощност-тегло от 2,5. Моделът тежи по-малко от 1450 кг и ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 3,5 секунди. Renault 5 Turbo 3E разполага и с четири режима на управление, включително специална функция за подпомагане на дрифта.
Технологии и зареждане
Платформата е специално разработена алуминиева конструкция, която използва компоненти от въглеродни влакна в горните части на кабината и пода. Това осигурява висока твърдост и ниско тегло. Окачването използва система с двойни носачи както отпред, така и отзад, оптимизирайки управлението и сцеплението.
Електрическият суперкар разполага с батерия с капацитет 70 кВтч, базирана на 800-волтова архитектура. Тази система позволява изключително бързо зареждане: с мощност до 330 кВт, батерията се зарежда от 15% до 80% само за 15 минути. Обявеният пробег по цикъла WLTP надхвърля 400 км.
Тестове по легендарни етапи
Демонстрационните тестове в Корсика се проведоха пред публика както на затворена писта в пристанището на Калви, така и на легендарните специални етапи „Нотр Дам де ла Сера“ и „Монтегроссо“. Прототипите бяха представени в две специални ливреи.
Единият модел бе в черно, жълто и бяло, отдавайки почит към рали „Обиколката на Корсика“, а другият – в червено, синьо и бяло, напомняйки за Renault Maxi 5 Turbo, управляван от Жан Раньоти, победител в ралито през 1985 г. Автомобилите бяха управлявани от посланика на Renault Жулиен Соние, който има множество победи в ралита.
Продажби и доставка
Продажбите на Renault 5 Turbo 3E вече са стартирали под формата на резервации. Цената на модела започва от 160 000 евро с ДДС. Клиентите могат да направят депозит в размер на 50 000 евро, за да си осигурят приоритет при закупуването.
Моделът ще се предлага в строго ограничена серия от 1980 екземпляра, като този брой символично напомня годината на пускане на оригиналния Renault 5 Turbo. Купувачите ще имат възможност да персонализират своя автомобил, избирайки боядисване, материали и интериор, от началото на 2026 г. Окончателната поръчка ще бъде направена през първата половина на 2027 г., като първите доставки са планирани за същата година.