Експерти: Европа има 8 излишни автомобилни фабрики на фона на натиска от Китай
Според проучване на AlixPartners, в Европа има осем излишни автомобилни фабрики, които работят средно само на 55% от капацитета си. Този натиск се увеличава от експанзията на китайските марки, които могат да изместят производството на 860 000 автомобила от континента до 2028 г. Въпреки адаптацията на компании като Stellantis, експертите смятат, че затварянето на повече мощности е неизбежно.

Спрелият завод на Audi в Брюксел
Европейският автомобилен сектор е изправен пред значителни предизвикателства, като експерти от бранша алармират за сериозен излишък в производствените мощности. Според проучване на AlixPartners, в Европа съществуват цели осем автомобилни фабрики в повече, които работят с твърде нисък капацитет.
Данните показват, че автомобилните заводи на Стария континент функционират средно само с 55% от своя общ капацитет. Консултантската компания AlixPartners прогнозира, че тази ситуация вероятно няма да се подобри в бъдеще, което прави закриването на част от тези мощности неизбежно през следващите години.
Лидерите под натиск: Случаят Stellantis
Въпреки че целият сектор изпитва значителни трудности, някои големи производители са в особено тежко положение. Според анализа на AlixPartners,
Stellantis се представя най-зле, като оперира едва с около 45% от общия си производствен капацитет
, макар и конкурентите да се сблъскват със сходни проблеми.
Трудностите пред Stellantis бяха потвърдени и от финансовите резултати за първото полугодие на 2025 г., когато компанията отчете спад в приходите с 13% и регистрира нетна загуба от 2.3 милиарда евро. Въпреки това, производителят демонстрира адаптивност, като запазва лидерски позиции в някои сегменти – например,
Stellantis е лидер в хибридните автомобили и малките товарни автомобили в Европа
и продължава да инвестира в бъдещето, планирайки лансирането на 10 нови модела през 2025 г., включително електрически и хибридни. Поръчките към компанията дори са се увеличили с 10% през първото полугодие на 2025 г. спрямо предходната година.
Заплахата от Изток
Ключов фактор за влошаването на капацитета е нарастващата конкуренция от Азия. Фабиан Пойнтек от AlixPartners прогнозира, че пазарният дял на китайските марки ще достигне 5 процента още тази година. Този процент ще продължи да расте в бъдеще.
Експертните разчети показват, че до 2028 г. 6% от продадените в Европа автомобили ще идват от Китай.
Това означава, че производството на 860 000 автомобила ще бъде изместено извън Стария континент
, оказвайки директен натиск върху европейските фабрики.
Ситуацията се усложнява допълнително от плановете на китайски гиганти като BYD и Chery. Те не само увеличават вноса, но и
планират да сглобяват автомобили директно в Европа
. Макар че това е добра новина за местните работни места, то създава още по-сериозен конкурентен натиск върху установените европейски производители.
В заключение, данните на AlixРartners сочат, че европейският автомобилен сектор се нуждае от спешно преструктуриране. Докато производители като Stellantis се адаптират чрез електрификация и оптимизация на инвентара, натискът от ниския капацитет и растящия пазарен дял на китайските марки прави
закриването на допълнителни европейски автомобилни фабрики неизбежно
.