Екс разкри мащабна мрежа от фалшиви „инфлуенсъри от Газа“ с нова функция за локация
Платформата Екс въведе нова функция за прозрачност, която разкри мащабна мрежа от фалшиви „инфлуенсъри от Газа“. Тези профили, управлявани от Полша, Индонезия и други държави, са събирали дарения и разпространявали пропаганда, представяйки се за жертви на конфликта. Анализ на Cyabra потвърждава координирания характер на тези мрежи.
Снимка: Архив/БТА
Платформата Екс (преди Туитър) въведе нова функция за прозрачност. Тя показва ключова информация за потребителските акаунти. Малък бутон на профилните страници разкрива държавата или региона, откъдето се управлява даден профил. Видими са и броят промени на потребителското име, датата на създаване и страната на инсталиране на приложението. Тези данни, доскоро достъпни само за компанията, вече са публични. Тази промяна разкри широка мрежа от фалшиви профили, представящи се за потърпевши от войната в Газа.
Един от шокиращите примери е Мотасем Далоул. Той е представян години наред като „журналист от Газа“ и цитиран от медии като The Times и The New York Times. Профилът му е изградил репутация на автентичен източник. Новият инструмент на Екс обаче показва, че акаунтът се управлява от Полша, а не от Газа. Това поставя под съмнение достоверността на дългогодишните му „свидетелства“.
Друг случай е Мохамад Смири. Той уверява своите почти 850 000 последователи, че живее в Газа. Неговите видеа и разкази са широко споделяни. Проверка в Екс разкрива, че профилът се управлява от Индонезия, далеч от конфликта.
Разкритията не спират дотук. Палестински новинарски сайтове, твърдящи, че отразяват събития „на терен“, също се оказват фалшиви. The Times of Gaza, с близо милион последователи и местоположение „Палестина“, е базиран в Източна Азия и Тихоокеанския регион. Регистриран е през северноафрикански App Store. Gaza Now Arabic пък е базиран в Турция.
Новата функция освети и десетки профили, събирали дарения като страдащи цивилни в Газа. Всъщност те са регистрирани в Нигерия, Великобритания, Нидерландия, Бангладеш, Пакистан и други страни. Те публикуват емоционални молби и снимки на разрушения. Някои твърдят, че са „загубили дома си“ или че „децата им гладуват“. Успяват да наберат хиляди долари за „помощ“. Местоположението им обаче показва, че нито един не е в Газа. Част от профилите се управляват от оператори, променящи идентичности за финансови печалби. Това подчертава, че социалните мрежи са станали печеливша индустрия за измами, използващи конфликта.
Според разузнавателната фирма Cyabra, над 40 000 профила разпространяват пропалестински и про-Хамас наративи. Те обхващат Екс, Фейсбук, Инстаграм и ТикТок. Тези акаунти представляват около една четвърт от всички, участващи в онлайн дискусии за атаките на Хамас. Те са публикували над 312 000 поста и коментари. Някои публикуват стотици пъти дневно. Анализът на Cyabra показва, че това е координирана мрежа, използваща хаштагове и алгоритми за усилване на посланията. Така се затруднява разграничаването на реални свидетелства от манипулирана пропаганда. Подобни схеми за присвояване на дарения са широко разпространени.
Екс подготвя и втори инструмент. Той ще предупреждава потребителите, когато даден акаунт се опитва да скрие реалното си местоположение чрез VPN. Ако бъде внедрена, тази функция може значително да ограничи манипулациите и фалшивите идентичности. Независимата проверка от Cyabra подчертава, че фалшивите профили, разкрити от Екс, са част от по-голяма, добре организирана кампания. Целта е манипулиране на общественото мнение и влияние върху международните реакции към войната. Тези разкрития повдигат въпроси за отговорността на платформите и ролята на алгоритмите. Също и за опасността от масови кампании, изграждащи фалшиви наративи по време на конфликти.
