ЕК отменя пълната забрана на коли с ДВГ след 2035 г.

Европейската комисия предложи отмяна на пълната забрана за продажби на нови автомобили с ДВГ от 2035 г. Новите планове предвиждат 90% намаление на емисиите и компенсация за останалите 10% с нисковъглеродни технологии. Решението идва след натиск от индустрията и държави членки.

ЕК отменя пълната забрана на коли с ДВГ след 2035 г.
Време за четене: 2 мин. 19 декември 2025

Европейската комисия (ЕК) предложи отмяна на пълната забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) от 2035 г. Решението идва след сериозен натиск от автомобилната индустрия и ключови държави членки. Първоначалното предложение от 2021 г. предвиждаше 100% намаление на емисиите.

Според новите планове, производителите ще трябва да постигнат 90% намаление на емисиите от ауспуха. Останалите 10% ще бъдат компенсирани с използване на европейска нисковъглеродна стомана и биогорива. ЕК ще представи официалното предложение за промените на 16 декември 2025 г.

Еврокомисар Вопке Хьокстра коментира промените:

Придържаме се към курс за мобилност с нулеви емисии, но въвеждаме някои гъвкави норми за производителите, за да могат да постигнат целите си за емисиите на въглероден диоксид по най-задоволителния начин.

Новото предложение позволява удължаване живота на ДВГ до 2040 г. за хибриди. След 2035 г. ще могат да се регистрират плъгин-хибриди (PHEV) и превозни средства с удължен пробег. Тези автомобили също ще трябва да компенсират емисиите си с нисковъглеродни технологии.

Комисията ще насърчава изцяло електрически превозни средства и такива на водород. Компаниите ще получават „суперкредити“ за производство на малки и достъпни електромобили. Този подход има за цел да подкрепи прехода към по-чист транспорт.

Решението на ЕК е резултат от компромис. Европейският парламент преди това потвърди забраната за ДВГ от 2035 г. Въпреки това, Комисията отстъпи пред натиска на държави като Германия, Италия и Полша. Те настояваха за по-гъвкав подход, отчитайки предизвикателствата пред индустрията.

Автомобилната индустрия в Европа се сблъсква със силна конкуренция от Китай. Преходът към електрически превозни средства води до значителни финансови загуби и съкращения на работни места. Манфред Вебер от ЕНП подчертава, че пазарът и потребителите трябва да решат как да се постигнат климатичните цели. Повече информация за промяната можете да намерите в свързана статия.

Тази промяна дава гъвкавост на производителите. Тя цели да смекчи удара от прехода към електрическа мобилност. Голям обрат в Брюксел показва, че ЕС адаптира своите политики. Целта е баланс между екологичните амбиции и икономическата реалност.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *