EIT Urban Mobility инвестира 60 000 евро в нови решения: От електрически шосета до водородни локомотиви

Европейската инициатива EIT Urban Mobility подкрепя иновативни решения за градска мобилност, като от създаването си през 2019 г. е инвестирала близо 20 милиона евро в 250 проекта. Чрез програмата RAPTOR, предприемачите получават по 40 000 евро за пилотни тестове на идеи като електрически шосета, автономни фериботи и системи за рециклиране на батерии. В момента организацията е отворила нови покани за финансиране до 60 000 евро, насочени към разширяване на пазара на МСП.

EIT Urban Mobility инвестира 60 000 евро в нови решения: От електрически шосета до водородни локомотиви

Обществени превозни средства събират данни за състоянието на пътя

Време за четене: 4 мин. 16 ноември 2025

Европейската инициатива EIT Urban Mobility активно подкрепя предприемачи и малки и средни предприятия (МСП), които развиват иновативни решения за градската мобилност. Организацията, част от Европейския институт по иновации и технологии (EIT), вече е инвестирала близо 20 млн. евро в около 250 проекта от създаването си през 2019 г.

Фокусът е върху технологии, които могат да направят въздуха по-чист, придвижването по-безопасно, а градското пространство – по-приятно. За да стимулира бързото внедряване на иновации, EIT Urban Mobility управлява програмата RAPTOR (Rapid Applications for Transport). Чрез нея одобрените умни решения за устойчива мобилност получават по 40 000 евро за пилотно тестване в реални европейски градове в продължение на шест месеца. До края на 2025 г. програмата е подкрепила 43 проекта в 36 града и 21 страни.

Успехът на инициативата е осезаем: над 60 от финансираните проекти вече са превърнати в готови продукти с клиенти, а други над 100 са в процес на установяване на пазара. Около 70% от стартъпите продължават да си сътрудничат с градовете след приключване на пилотните изпитания, като един от тях дори е придобит от водеща IoT компания.

„Инвестираме в стартиращи фирми и бизнеси, които ще имат положително социално и екологично въздействие. 29% от нашите стартиращи фирми са ръководени от жени”

— Траян Урбан, шеф на ЕIT Urban Mobility за Източна Европа

Нови възможности за финансиране през 2026 г.

EIT Urban Mobility продължава да разширява портфолиото си от инвестиции. В момента е отворена поканата SME Market Expansion Open Call 2026, която предлага 60 000 евро финансиране за МСП проекти с 7-месечна продължителност. Крайният срок за кандидатстване е 1 декември 2025 г., което подчертава актуалността на инициативата.

За по-мащабни стратегически иновации е обявен и Strategic Innovation Open Call, който предлага до 2 милиона евро финансиране на проект за периода 2026–2028 г., с общ бюджет от 60 милиона евро. Targeted Open Call 2025 пък е фокусиран върху специфични нужди на пазара, включително роботизация на производството на велосипеди, разработка на евтини компоненти и решения, свързани с новата Батерийна регулация на ЕС. Организацията също така предоставя специална подкрепа на украински стартъпи в областта на дълбоките технологии, които имат достъп до финансиране до 500 000 евро чрез EIC Pre-Accelerator програмата.

Иновациите, които променят градовете

Най-интересните иновации, подкрепени от EIT Urban Mobility, периодично се представят на световния конгрес Smart City Expo в Барселона. Сред тях се открояват:

  • ASIMOB (Испания): Автономен инспектор на пътища, който използва сензори и камери, монтирани на обществени превозни средства, за откриване, класифициране и анализиране на дефекти по пътните знаци, маркировката и настилката чрез изкуствен интелект.
  • Elonroad (Швеция): Разработва система, която може да захранва електрически превозни средства автоматично, докато са в движение или паркирани, чрез специална релса, монтирана на пътя. Работят за създаването на електрическа мобилност от второ поколение на магистрала A10 край Париж, с готовност през 2025 г.
  • DIGAS (Латвия): Иновация за преоборудване на съществуващи дизелови локомотиви да работят с чисто водородно гориво, без да е необходимо производство на изцяло нови водородни двигатели. Тестове с ирландски железопътен оператор са предвидени за 2024 и 2025 г.
  • Zeabuz (Швеция): През юни 2023 г. в Стокхолм беше пуснат първият автономен ферибот, захранван с батерии, който цели да съкрати разстоянията в крайбрежни и островни градове и да намали трафика.
  • Circu Li-ion (Люксембург): Този стартъп предлага втори живот за употребявани батерии, като използва AI и усъвършенствани електрохимични техники за диагностика. Те гарантират, че над 80% от вътрешността на батериите може да бъде възстановена.
  • COGO (Дания) и Bout (Финландия): COGO е приложение, което функционира като „Booking за придвижване“, събирайки информация за всички споделени скутери, велосипеди и автомобили. Bout прави същото за водния транспорт, като модифицирана версия се тества в Париж за нуждите на водния шатъл по време на Олимпийските игри през 2024 г.
  • MinervaS (Италия): Компанията патентова системата TruckY, която изчислява оптималната скорост на тежкотоварните автомобили в реално време. Иновацията обещава намаляване на разхода на гориво с до 30%, като помага за изпълнението на целите на ЕК за редуциране на емисиите.
  • BeTRITION (Латвия): Латвийският стартъп е създал устойчиво, екологично и забавно превозно средство 3 в 1 – плаващ хотел лодка, кемпер и електрическа триколка, което може да се наеме за около 100 евро на ден.

Тези проекти, често представяни в каталога „Мобилни решения. Иновации, готови за пазара“, показват как европейските инвестиции трансформират градската логистика и придвижване, предлагайки хитри и достъпни алтернативи на традиционния транспорт.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *