Ефектът на Батман: Супергероите ни правят по-алтруистични
Присъствието на супергерой може да насърчи алтруистично поведение, според италиански учени. Експеримент в метрото на Милано показва, че Батман увеличава готовността на пътниците да помагат.
Деца си играят около мъж, облечен като Батман, в предградие на Рио де Жанейро, Бразилия.
Неочаквани събития в ежедневието, особено присъствието на супергерой, могат да стимулират алтруистично поведение. Това е изводът от проучване на италиански учени, публикувано в списание „Нейчър“. Екип, ръководен от Франческо Панини от Католическия университет в Милано, изследва как необичайни ситуации влияят върху готовността ни да помагаме на другите.
Учените предполагат, че подобни събития нарушават рутината и фокусират вниманието ни върху настоящия момент. Това подтиква хората към по-отговорно социално поведение. За да проверят хипотезата си, психолозите провеждат експеримент в метрото на Милано, наблюдавайки пътници по време на 138 пътувания.
Експериментът е разделен на две фази. В първата фаза, бременна жена влиза във влака, а наблюдател отбелязва колко пътници ѝ предлагат място. Във втората фаза, освен бременната жена, във вагона влиза и мъж, облечен като Батман. Той не взаимодейства с жената, а просто присъства.
Резултатите показват значителна разлика. В присъствието на Батман, 67% от пътниците отстъпват мястото си на бременната жена. В контролната група, където супергероят отсъства, само 38% правят същото. Това демонстрира, че срещата с неочаквана фигура значително увеличава проявите на алтруизъм.
След експеримента, учените разпитват пътниците за мотивите им. Повечето заявяват, че са искали да помогнат на бременната жена, без да споменават Батман. Изненадващо, 44% от помогналите дори не са забелязали костюмирания герой.
Изследователите обясняват този феномен с т.нар. верижна реакция. Някои пътници забелязват Батман, което ги прави по-внимателни към обкръжаващата среда и към бременната жена. Тяхното поведение, на свой ред, привлича вниманието на останалите пътници, нарушавайки рутината им.
Моделите на внимание могат да се предават социално и да се разпространяват отвъд първоначалния си стимул,
обясняват от екипа. Според учените, дори пасивното присъствие на нещо необичайно може да направи хората по-внимателни и добронамерени. Проучването е публикувано в списание npj Mental Health Research и е ръководено от проф. Франческо Панини от Università Cattolica del Sacro Cuore в Милано.
Предишни изследвания също подкрепят идеята, че супергероите имат „подготвящ“ ефект. Тяхното присъствие прави културните ценности, нормите и идеята за рицарска помощ по-осезаеми. Едно проучване от 2016 г., известно като „Ефектът на Батман“, показва, че децата, които се преструват на Батман, проявяват по-голяма упоритост при изпълнение на задачи. Това се дължи на психологическо дистанциране, което им помага да видят ситуацията отстрани, подобрявайки самоконтрола и изпълнителните функции.
Въпреки резултатите, екипът подчертава необходимостта от допълнителни изследвания. Целта е да се установи дали други впечатляващи фигури или костюми, които не са на супергерои, биха имали същото влияние върху човешкото поведение.
