Единен орган към МВР ще поеме контрола по пътищата: Ликвидират ДАИ, Караджов внася законопроект

Вицепремиерът Гроздан Караджов предложи създаването на единен контролен орган за пътищата под шапката на МВР, като част от мерките срещу корупцията в администрацията. Предвижда се Главна дирекция „Автомобилна инспекция“ (ГДАИ) да бъде прехвърлена, а законовите промени да бъдат внесени скоро. Министърът съобщи, че е изпратил всички получени сигнали за корупция в прокуратурата.

Единен орган към МВР ще поеме контрола по пътищата: Ликвидират ДАИ, Караджов внася законопроект

Снимка: БГНЕС/Архив

Време за четене: 3 мин. 8 октомври 2025

Министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов обяви плановете си за радикална реформа в пътния контрол, предвиждаща създаването на единно звено под шапката на МВР. Този нов орган трябва да поеме всички функции, които в момента са разпръснати между различни ведомства.

Вицепремиерът Караджов потвърди, че предложението за законови промени ще бъде внесено до края на следващата седмица. Той очаква Народното събрание да разгледа промените до края на годината. Идеята вече е получила подкрепата на всички коалиционни партньори, като се прогнозира процедурата по приемане да отнеме не повече от месец-два.

Ключова част от реформата е ликвидирането на Държавната автомобилна инспекция (ДАИ). По думите на Караджов, Главна дирекция „Автомобилна инспекция“ (ГДАИ) трябва да бъде прехвърлена към новото единно звено. Той посочва, че е отправил това предложение още през януари, при встъпването си в длъжност.

„Именно там трябва да отиде Главна дирекция „Автомобилна инспекция“

— Гроздан Караджов, Вицепремиер и министър на транспорта и съобщенията

Според плановете, контролът на пътя ще бъде изцяло поет от МВР. Останалите регулаторни функции, които са свързани с европейски директиви, ще останат към автомобилната администрация.

Корупцията като катализатор на реформата

Министър Караджов използва социалните мрежи, за да обърне внимание на обществените реакции след случаите на корупция в автомобилната администрация. Той подчерта, че разпокъсаният контрол създава неефективност и объркване, особено за превозвачите, които често са спирани от множество контролни органи.

Един от аргументите за спешната реформа е скандалът със служители на ГДАИ, обвинени, че са поискали подкуп от шофьори на техника за концерта на Роби Уилямс.

Караджов определи като лъжа твърденията, че Министерството на транспорта се е опитало да скрие скандала. Той е категоричен, че всичко е документирано и подлежи на проверка. До момента в министерството са получени 25 писмени и около 20 устни сигнала, като шест от писмените са пряко свързани с корупция.

Министърът посочва, че всички писмени сигнали, заедно с установените доказателства, са изпратени на прокуратурата.

Караджов разкритикува остро реакциите по тези случаи, особено от страна на бивши управляващи.

„Понякога имам усещането, че живеем в паралелна реалност. Борбата с корупцията се представя като чадър над корупцията. Уволнението на корумпета – като чистка на несправедливо оклеветени. Запазването на следствена тайна, за да се съберат доказателства – като прикриване на скандал. И най-много се възмущават хора, които доскоро управляваха България и не са направили нищо за прекратяване на порочните практики в Главна дирекция „Автомобилна инспекция“

— Гроздан Караджов, Вицепремиер и министър на транспорта и съобщенията

Въпреки подкрепата на коалицията, някои експерти и превозвачи изразяват опасения дали прехвърлянето на контрола към МВР ефективно ще реши проблемите с корупцията или просто ще създаде нови бюрократични пречки. Опозиционни партии настояват за повече прозрачност по темата и искат изслушване на министъра.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *