Двойно по-скъпо паркиране в София: Реформата, влизаща в сила от януари 2026 г., предизвика вълна от недоволство

Столичният общински съвет прие най-мащабната реформа в паркирането от 20 години, която удвоява цените в платените зони и разширява обхвата им. Промените влизат в сила от 5 януари 2026 г. и целят събирането на близо 100 млн. лева годишно за инвестиции в инфраструктура и освобождаването на служебни абонаментни места.

Двойно по-скъпо паркиране в София: Реформата, влизаща в сила от януари 2026 г., предизвика вълна от недоволство
Време за четене: 3 мин. 14 ноември 2025

Столичният общински съвет (СОС) прие мащабна реформа в паркирането в София, която се определя като най-значителната за последните 20 години. Решението веднага предизвика вълна от недоволство сред гражданите, тъй като цената за платените зони се увеличава двойно. Промените, които включват и разширяване на обхвата на зелената зона, ще влязат в сила от 5 януари 2026 г.

От местния парламент защитиха реформата, подчертавайки, че събраните средства ще бъдат насочени изцяло към инвестиции в градската инфраструктура. Общинският съветник Димитър Петров от ПП-ДБ представи финансовите параметри на новата схема.

„С предвидената реформа се предвижда да има приход от близо 100 млн. лева, т.е. 60 млн. повече. Това, което гласувахме вчера, е програма, с която да бъдат ясно определени инфраструктурните проекти, в които голяма част от новите приходи да бъдат изхарчени.“

— Димитър Петров, общински съветник от ПП-ДБ

Целта на СОС е приходите от паркиране, особено 100% от абонаментите на живущите, да бъдат инвестирани пряко в паркинги и ремонти на улици в кварталите, попадащи в зоните. Очакваният годишен приход е близо 100 млн. лева.

Нови правила и зони

Реформата въвежда съществени промени в режима и обхвата на платеното паркиране. Освен двойното поскъпване, се променя и работното време на зоните. Синята зона ще работи 365 дни в годината, а Зелената зона ще почива само в неделя, като паркирането ще остане безплатно единствено на официални празници и неработни дни около тях. Освен разширяването на зелената зона, се предвижда и въвеждането на нова жълта зона, която ще функционира през уикендите и празничните дни в район Банкя.

„Спаси София“ предложиха и въвеждането на Червена зона в най-централните части, където цената може да достигне 5 лева на час, а Синята зона да бъде 4 лева, докато разширената Зелена зона остава 2 лева на час.

Ограничаване на служебните абонаменти

Ключов аспект на реформата е ограничаването на практиката малка група ползватели да заемат непропорционално голям дял от паркоместата. Това се постига чрез драстично повишаване на цените за служебни абонаменти – те могат да достигнат до 800 евро в Синя и 500 евро в Зелена зона. Общинският съветник Борис Бонев от „Спаси София“ коментира, че въпреки че реформата не е перфектна, тя е необходима. Чрез тези мерки се очаква реформата цели освобождаването на около 500 служебни абонаментни места в полза на живущите.

Като допълнение към мерките, от 1 декември 2025 г. до края на февруари 2026 г. ще бъде въведена и нискоемисионна зона, допълваща действащия „Малък ринг“, което е част от общата стратегия за подобряване на градската среда и трафика в столицата. Опозиционни гласове и част от гражданите обаче продължават да изразяват недоволство, смятайки, че двойното увеличение на цените и разширяването на зоните ще затрудни ежедневието им, без да предложи реално решение на проблема с паркирането.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *