Драматично оцеляване: Парашутист се спаси след оплитане в опашката на самолет на 4500 метра
Парашутист оцеля след като парашутът му се оплел в опашката на самолет на 4500 метра височина. Ейдриън Фъргюсън използва нож тип кука, за да се освободи и да се приземи благополучно. Инцидентът подчертава значението на аварийните инструменти.
Снимка: БТА
Австралийски следователи разкриха драматични кадри и подробности за инцидент, при който парашутист оцеля, след като парашутът му се оплел в опашката на самолет. Случаят се развива на 20 септември, когато Ейдриън Фъргюсън остава да виси на 4500 метра височина.
Инцидентът започва на летище в Куинсланд, Австралия. По време на скок във формация от 16 души, Фъргюсън е трябвало да заснеме видео. При напускане на самолета, въжето на резервния му парашут се закача за крилото.
Парашутът се разтваря преждевременно и издърпва парашутиста назад. Краката му се удрят в хоризонталния стабилизатор. Куполът се оплита около опашката на самолета, оставяйки го да виси във въздуха.
Фъргюсън успява да пререже 11 въжета с нож тип кука. Това му позволява да се освободи и да разтвори основния си парашут. Приземява се благополучно, получавайки само леки наранявания на крака.
Пилотът подава сигнал за бедствие заради частично блокираната опашка. Контролът на въздушното движение в Бризбейн обаче преценява, че самолетът може да кацне безопасно. Машината се приземява без инциденти.
Австралийските разследващи подчертават значението на носенето на резачен инструмент.
„Носенето на нож тип кука — макар и да не е регулаторно изискване, може да се окаже животоспасяващо при преждевременно разгръщане на резервния парашут“, пише в заключението им.
Този инцидент е рядък, но подчертава важността на подготовката за аварийни ситуации. Спортни асоциации често призовават за допълнителни обучения. Те настояват и за стандартизиране на носенето на спасителни инструменти. Това би било в контраст с факта, че в някои регулации ножът тип кука не е задължителен. Пилотските гилдии също могат да препоръчат допълнителни проверки преди скокове. Целта е минимизиране на риска за самолета при подобни операции.
