„Див лукс“: Гости плащат хиляди, за да ловят калмари и да берат трюфели в луксозни хотели
Гостите на луксозните хотели все по-често плащат хиляди, за да се включат активно в събирането и приготвянето на собствената си храна. Тази тенденция, наречена „див лукс“, се разглежда като отговор на дигиталната умора и силното желание за свързване с природата и автентичните местни култури. Преживяванията включват лов на калмари по крайбрежието на Амалфи или търсене на трюфели в Италия, организирани от специалисти.
Гостите на някои хотели имат възможност да участват в жътва, сеитба или садене заедно с работещите там фермери. СНИМКА: Wildflower Farms
Да платиш висока цена за нощувка в луксозен хотел, но сам да уловиш вечерята си или да откъснеш подправките за салатата. Това звучи парадоксално, но се оказва част от най-новата тенденция в туризма, известна като „див лукс“. Новият лукс е да платиш висока цена за ексклузивната възможност сам да си уловиш или събереш храната за вечерята. Гостите все по-често искат да се изключат от дигиталния свят и да възстановят връзката си с природата и местната култура, търсейки автентични преживявания.
През последните 48 часа няколко луксозни хотела в Европа и Северна Америка обявиха нови програми, включващи събиране на диви растения и лов на морски дарове, което доказва нарастващия импулс на тази мода. Това не е просто отиване за риба или гъби, а цялостна, внимателно организирана експедиция с водачи и специалисти.
В Ню Йорк, в курорт в долината Хъдсън, гостите имат възможност да участват в жътва, сеитба или садене заедно с фермерите. Винод Нараян, мениджър на курорта, който предлага и разходки през горите, обяснява мотивацията зад тези дейности:
“Дейности като събирането на храна отразяват по-широко културно желание за повторно свързване с природата по осезаем и смислен начин”
— Винод Нараян, мениджър на курорт в долината Хъдсън, Ню Йорк
Билкарят, преподавател и автор Дина Фалкони, която организира преходи, учи участниците да разпознават и използват растения в кулинарен и уелнес контекст. Експедициите, част от този „див лукс“, се организират с водачи и специалисти и целят автентично преживяване. За участие в нейните походи се заплащат 500 долара за четирима гости, плюс 75 долара за всеки допълнителен човек. Според Фалкони, жаждата за автентичност е водеща:
“Хората наистина жадуват за по-дълбоко чувство за автентичност и възстановяване на връзката”
— Дина Фалкони, билкар и преподавател
Услуги за събиране на местни растения предлагат хотели в Бремар, Шотландия, и в Плая дел Кармен, Мексико. В Италия, хотели в Сиена и Флоренция организират скъпи екскурзии за лов на трюфели. Без значение дали става въпрос за лов на трюфели или за събиране на див лук, привлекателността се крие в активното участие. Цените за няколкодневен престой в подобни хотели често достигат до хиляди долари или евро.
Особено ексклузивни са преживяванията, които изискват навлизане във водата. На луксозното крайбрежие на Амалфи, Италия, гостите се качват още призори на традиционна дървена лодка, за да ловят калмари в Тиренско море. Експедицията, която е създадена от Марина Румоло, продължава два дни.
Става въпрос за забавяне на темпото и преживяване на морето, както го правят местните жители тук, в Праяно
— Марина Румоло, създател на експедицията
След нощния излет, главният готвач на хотела обучава гостите как да превърнат улова си в традиционно ястие от региона Кампания. Местният рибар Джампиеро Ирасе, който води екскурзиите, вижда в това възможност да сподели културата си. На италианското крайбрежие на Амалфи гостите ловят калмари в Тиренско море, а след това участват в кулинарен курс.
вземането на туристи в лодките е начин да споделят света си и уважението си към водата.
— Джампиеро Ирасе, местен рибар
Подобни преживявания „от океана до трапезата“ привличат гости и в Бали, където те участват в шестчасово пътуване, обиколка на пазара с местен рибар и последващ курс по готвене. Независимо дали се ловят калмари, или се събират маслини, ключът е в активното участие в местната култура, а не в пасивното наблюдение.
Експертите смятат, че тази тенденция е пряк отговор на дигиталната умора. Тенденцията е пряк отговор на дигитализацията, като хората търсят осезаеми и откъснати от света мигове сред природата.
Социалните медии играят странна двойна роля. Те създават изкуствен свят, който често кара хората да търсят нещо истинско отново
— Дина Фалкони, билкар и преподавател
Въпреки че критиците посочват, че този „див лукс“ е достъпен само за ограничен кръг хора и повдига въпроси за устойчивостта на местната природа, местните общности и рибари често подкрепят тези инициативи. Те им предоставят допълнителен доход и ценна възможност да споделят традициите си с по-широка публика.
