Димитра Царлаки от Комотини: България ми даде отлична подготовка, а сега е време да върнем устните изпити
Димитра Царлаки, най-обичаната учителка по английски език в Комотини, е възпитаник на Софийския университет, където е следвала английска филология. Тя е убедена, че за да се пребори образованието с преписването от изкуствен интелект, е наложително да се върнат устните изпити. Гръцкото Министерство на образованието наскоро обяви подобна инициатива, подкрепяйки вижданията на преподавателката.
Димитра Царлаки говори с много голяма любов за годините, прекарани в България и за подготовката, която й е дала нашата страна. Снимка: Радко Паунов Димитра обича своите ученици като нейни деца, те й отвръщат със същата любов, когато я видят на улицата в Комотини. Снимка: Радко Паунов
Димитра Царлаки, определена като най-обичаната учителка по английски език в Комотини, Гърция, споделя силна емоционална връзка с България. Усмивка озарява лицето ѝ при среща с българи, тъй като страната ни играе ключова роля в нейното професионално и личностно развитие.
Димитра пристига в София през 1994 г., в първите години на демокрацията. Тя прекарва две години в Института за чуждестранни студенти, изучавайки български. От 1996 до 2001 г. следва английска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Софийският университет ѝ е дал отлична подготовка, което потвърждава силната академична традиция на СУ, привличаща студенти от чужбина.
„Софийският университет ми даде отлична подготовка. Имах невероятни преподаватели. Проф. Александър Шурбанов – български филолог, англицист и писател. Лекциите при него бяха истинско удоволствие“
— Димитра Царлаки
Тя говори с голямо уважение и за проф. Магдалена Данова, под чието ръководство завършва магистратура. За Димитра годините на студентство, макар и в труден за България период, остават най-хубави.
„Много обичах да се разхождам по „Раковска“, „Витошка“ и да ходя на представления в Народния театър. Обожавам това време, харесвам всичко българско“
— Димитра Царлаки
Интересен факт е, че Димитра Царлаки научава български език, четейки вестник „24 часа“ всеки ден, докато следва. Това ѝ помага да усвоява лексиката по четивен и увлекателен начин. Съпругът ѝ, Павлос, също е български възпитаник, завършил Аграрния университет в Пловдив.
„Ооо, това е вестникът, който много ми помогна да науча българския език. Всеки ден си го купувах и четях, докато следвах английска филология в Софийския университет. От една страна се информирах, от друга – усвоявах лексиката, защото текстовете бяха поднесени много четивно, увлекателно и атрактивно“
— Димитра Царлаки
Битката с изкуствения интелект и кризата с четенето
Като преподавател по английски език в Комотини, Димитра се сблъсква с предизвикателствата на модерното образование. Според нейните наблюдения, липсата на интерес към четенето е световен проблем, не само за Гърция и България, особено в годините след пандемията.
„Не и това е тъжно. Не се интересуват от книги. След пандемията нещата много се промениха. Опитвам се да ги мотивирам, прилагайки индивидуален подход към всеки. С момчетата ми е по-лесно“
— Димитра Царлаки
В битката срещу преписването и използването на ChatGPT, Димитра е предприела радикална стъпка. Тя е спряла да дава домашни заради преписване от изкуствен интелект. Ученическите работи и съчинения сега се пишат само в нейно присъствие.
„Отдавна спрях да давам домашни, защото няма смисъл да оценявам изкуствения интелект. Работите, които ми носеха, бяха преписани от него. Сега ги карам да пишат съчинения само пред мен. Не, че пак няма хитрини“
— Димитра Царлаки
Поради тези причини преподавателката е твърд привърженик на връщането към устните изпити в училищата и университетите, смятайки, че те са единственият начин да се провери истинското мислене на ученика.
„По всяка вероятност ще е непосилно, защото са много децата и това отнема време. Но като ученици и студенти нас ни изпитваха устно“
— Димитра Царлаки
Нейната позиция получи неочаквано официално потвърждение в Гърция. На 5 ноември 2025 г. Министерството на образованието в Гърция обяви инициатива за въвеждане на устни изпити в средните училища като реформа срещу изкуствения интелект и плагиатството. Димитра Царлаки е убедена, че вместо да се борим с новите технологии, трябва да се научим да ги използваме ефективно.
„Трябва да се научим как да го ползваме, а не да се борим с него. Който тръгва да на това, е загубил тази битка“
— Димитра Царлаки
