Диана Русинова: Смолян е абсолютен първенец по лоши и опасни пътища, готови сме за АПИ

Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики обяви, че Смолян е областта с най-лошите пътища в страната след обход. Тя разкритикува ОПУ-Смолян за неизпълнени обещания и предупреди за опасността от срутища, като съобщи, че е получила покана да оглави АПИ на фона на трагичен инцидент с жертва заради лоши пътища.

Диана Русинова: Смолян е абсолютен първенец по лоши и опасни пътища, готови сме за АПИ

Диана Русинова СНИМКА: Румяна Тонева

Време за четене: 3 мин. 27 септември 2025

Председателят на Европейския център за транспортни политики, Диана Русинова, категорично заяви, че Област Смолян е с най-лошите и опасни пътища в страната. Това твърдение идва след обстоен обход на републиканската пътна мрежа в региона, проведен от екип на центъра. Проверките са обхванали ключови участъци като Кричим – Михалково, Грохотно – Тешел, Здравец – Рожен, Белица – Загражден, както и срутището при село Тикале и прохода Печинско по пътя Мадан.

Преди обиколката, експертите са смятали, че най-зле поддържани са пътищата в област София и Северозападна България. Сега обаче Русинова е убедена, че Смолян държи абсолютния рекорд по зле поддържана пътна инфраструктура. „Републиканската пътна мрежа е неподдържана, занемарена, на места е опасна – липсващи знаци, липсваща маркировка, непочистена растителност и канавки. Това показва липса на всякаква заинтересованост“, допълни тя.

Екипът е посетил участъка между селата Грохотно и Тешел по път III-197 Девин – Доспат – Гоце Делчев, където трасето е частично пропаднало към реката от години, а срутища съществуват от преди 15 години. Подобни проблеми, с пропаднали участъци, са констатирани и по път III-866 Смолян – Девин в района на селата Стойките и Широка лъка.

Особено тревожно е състоянието на срутището край село Тикале на път II-86. То се активизира на 7 март 2018 г., блокирайки републиканския път. Въпреки изградения обходен път, който е използван само няколко месеца, от октомври 2018 г. досега движението се осъществява само по една лента, регулирано от светофар. Диана Русинова смята, че това срутище е изключително опасно и крие реален риск пътят да рухне в реката. „От това, което е направено, е видно, че още от самото начало срутището е така консервирано, че да остане дълго време в този си вид. Смятам, че е нямало и няма никакви планове в скоро време да се направи“, посочи тя, подчертавайки критичното състояние на пътищата в Смолян.

Русинова припомни, че на 31 януари тази година се е провела среща с областния управител Захари Сираков, представители на Областното пътно управление (ОПУ) – Смолян и сектор „Пътна полиция“. На тази среща са поети обещания, които до момента остават неизпълнени. Като пример Русинова посочи, че никой не си е направил труда да почисти падналите камъни по подпорните стени и мрежи, което е показателно за качеството на работата на ръководството на ОПУ – Смолян. Проблемът с пътищата в Смолян е дълбок и изисква специфични решения.

В допълнение към своите констатации, Диана Русинова съобщи важна новина. Тя е получила покана чрез SMS от министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов да оглави Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Русинова е обявила готовността си да приеме тази отговорност, противопоставяйки се на „бягането от отговорност“ на други. Този развой е особено показателен, предвид факта, че са налице поне 55 неизпълнени предписания към ОПУ Смолян, издадени от полицията. Най-трагичният резултат от това безхаберие е инцидентът, при който 9-месечно бебе загина заради ужасното състояние на пътищата в Смолян. „Предстои да се анализират проблемите по републиканската пътна мрежа в района на област Смолян. Те са много дълбоки и трябва да търсим по-специфични решения спрямо обичайните. Проблемът е безхаберието и липсата на поемане на отговорност“, заключи Русинова.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *