Деймиън Хърст провокира София с „Императриците“: Пет могъщи жени, диамантен прах и хиляди пеперуди
Влиятелната изложба „Императриците“ на Деймиън Хърст пристига в София и ще бъде достъпна във Vivacom Art Hall Оборище 5 от 8 до 25 октомври 2025 г. Творбите, посветени на пет могъщи жени, са създадени с уникални материали като диамантен прах и хиляди крила на пеперуди. Събитието, което е трето представяне на Хърст у нас, ще бъде съпроводено и с публична лекция за артпазара на художника.

Деница Гергова е артдиректор на галерия “Виваком арт хол Оборище 5” СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ Деймиън Хърст Картината “Суико”, която е част от изложбата “Императриците” СНИМКИ: “ВИВАКОМ АРТ ХОЛ ОБОРИЩЕ 5” Артдиректорът на галерия “Виваком Арт Хол Оборище 5” Деница Гергова и кметът на Бургас Димитър Николов разглеждат изложбата “Модернистите на ХХ век”, която гостува в морския град. Деница Гергова със Симеон Сакскобургготски и художника Георги Андонов. Хубен Черкелов, Радослав Механджийски, Деница Гергова, Сара Алберт и Иван Кюранов (от ляво на дясно) в галерията.
Една от най-влиятелните изложби в съвременното изкуство – The Empresses („Императриците“) на ексцентричния английски художник Деймиън Хърст, пристига в София. Експозицията ще бъде разположена във Vivacom Art Hall Оборище 5, като подготовката за нея е продължила близо две години, според артдиректора Деница Гергова.
Изложбата се открива на 8 октомври и ще бъде достъпна за посетители до 25 октомври 2025 г. Тя представя портфолио от пет творби, посветени на влиятелни жени от световната история. Сред тях са единствената жена император на Китай – У Дзътиен, владетелката в Монголската империя Нур Джехан, византийската императрица Теодора, първата известна владетелка на Япония Суико и Тайту Бетул, водила опозиция срещу колониализма в Етиопия.
Деймиън Хърст е знаково име за британското съвременно изкуство, чиято кариера стартира от движението „Млади британски артисти“ (The Young British Artist). Той е известен със своя провокативен стил, изследващ теми като живота, смъртта и преходността. Често използва пеперудата като символ на трансформацията. Изложбата „Императриците“ е третото представяне на Деймиън Хърст в България.
Серията „Императриците“ е създадена преди две години и е базирана на елемента sanctum (свещения кръг). Картините представляват сложни калейдоскопични шарки. Те са изпълнени с помощта на хиляди крила на пеперуди, отпечатани с Giclée печат върху алуминиев композит, след което са завършени с огледала и специален диамантен прах, което осигурява уникално визуално преживяване. Тези творби преди това са били продавани ексклузивно от Heni Gallery Correction в Лондон.
Основната цел на Vivacom Art Hall Оборище 5 е да показва имена, подходящи и за българския артпазар, като развива култура на ценителство сред колекционерите. Деница Гергова отбелязва, че изложбата включва и творби от серията „Императриците“, закупени от Heni Gallery, както и картини на Хърст от частни колекции на български колекционери. Въпреки големия интерес, Хърст няма да присъства лично в София, тъй като България е определен като малък пазар за артиста.
Паралелно с експозицията, галерията стартира и нов проект „Артклуб“. На 17 октомври 2025 г. ще се проведе първата по рода си публична лекция, посветена на Деймиън Хърст и неговия артмаркет. Лекцията, водена от Деница Гергова, ще разгледа рекордите, символите и особеностите на пазара на Хърст. След лекцията присъстващите ще имат възможност за частна обиколка на изложбата.
Творбите са посветени на пет влиятелни жени императори и владетелки от световната история, включително Теодора и У Дзътиен. Галерията има натоварен есенен сезон. Предстои участие в международното събитие Sofia Art Fair, където ще бъдат представени едни от най-продаваните съвременни български артисти: Сара Алберт, Хубен Черкелов и Иван Кюранов. Сред другите предстоящи изложби са 3D мапинг шоу и балетни картини на Александрина Караджова, както и самостоятелни представяния на Ваня Дудоленска и Стиляна Алексиева.
Гергова отбелязва, че съвременното изкуство претърпява промени, свързани с дигитализацията и глобализацията на клиентите. Младите художници все по-често използват социалните мрежи, за да достигат директно до своята публика. В личен план артдиректорът планира разширяване, като разучава нови пазари в Близкия изток и възнамерява да инвестира в пазара в Абу Даби.