Дебатите в СОС за паркирането и транспорта в София се разпалват, „Спаси София“ предлага червена зона и нови паркинги

Предложенията за реформа в паркирането и транспорта в София разпалиха остри дебати в СОС. Кметът Терзиев аргументира поскъпването като неизбежно, докато „Спаси София“ излезе с конкретни контрапредложения, включващи червена зона в центъра и нови паркинги, призовавайки за по-балансиран подход и намаляване на служебните абонаменти.

Дебатите в СОС за паркирането и транспорта в София се разпалват, „Спаси София“ предлага червена зона и нови паркинги
Време за четене: 2 мин. 26 септември 2025

Предложенията за промени в транспортната политика и системата на паркиране в София предизвикаха остри дебати в Столичния общински съвет (СОС). Кметът Васил Терзиев, заедно с председателя на СОС Цветомир Петров и съветници от „Продължаваме промяната – Демократична България“, внесоха доклад за реформа на синята и зелената зона. Според Терзиев, поскъпването на услугите е неизбежно, ако градът цели да осигури ред и средства за инвестиции в транспортната инфраструктура.

Част от управляващото мнозинство защити предложението, като общинският съветник Симеон Ставрев посочи, че повишаването на цените за паркиране ще намали автомобилния трафик и ще стимулира използването на алтернативни форми на придвижване. Той подчерта, че ценовата политика следва да върви ръка за ръка с подобряване на обществения транспорт и развитие на паркинг мрежата.

Опозицията реагира остро. Лидерът на БСП в СОС, Иван Таков, определи намеренията като наказателна мярка срещу гражданите и настоя първо да се изградят буферни паркинги и да се подобри градският транспорт. Критики дойдоха и от „Спаси София“, които нарекоха стратегията „половинчата“ и настояха за разговори с кмета.

В отговор на тези дебати и с цел разширяване на дискусията, „Спаси София“ излезе със свои конкретни предложения, които включват въвеждане на червена зона в историческия център с цена от 5 лв. на час, както и дневна карта за престой до 3 часа. Една от ключовите мерки, предложени от организацията, е драстично намаляване на служебните абонаменти, което се очаква да освободи около 1000 паркоместа. Те също така предлагат изграждането на етажен паркинг в квартал Хаджи Димитър и на буферен паркинг в района на метростанция Сливница. Целта на тези предложения е увеличаване на наличните паркоместа за гражданите и събиране на средства, които да бъдат инвестирани в подобряване на градския транспорт.

„Спаси София“ изразяват готовност за обществен диалог и подчертават, че реформата трябва да бъде насочена към интересите на живущите и намаляване на автомобилния трафик, като същевременно призовават за по-балансиран подход, включително с по-справедливи винетни стикери и по-умерено поскъпване за живущите.

Спор предизвика и предложението на „Синя София“ за отдаване на автобусни линии на концесия, аргументирайки се с успешна практика в други европейски столици. БСП обаче се обяви категорично против, подчертавайки, че вече са осигурени средства за обновяване на подвижния състав и подобряване на условията в общинския транспорт.

Очаква се реформата в паркирането и транспорта да бъде подложена на обществено обсъждане и разгледана в СОС в рамките на следващия месец, като дебатите със сигурност ще продължат да бъдат наситени.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *