Държавата затяга контрола: Претоварени камиони няма да тръгват на път
Министерството на транспорта инициира законови промени, с които претоварените камиони ще бъдат спирани още при товародателя. Предвижда се автоматизирана система да блокира издаването на превозни документи при превишаване на теглото, като целта е да се повиши безопасността и да се опази пътната инфраструктура.

Министерството на транспорта и съобщенията подготвя радикални законови промени, които ще сложат край на движението на претоварени камиони по българските пътища. Новата мярка ще блокира тежкотоварните автомобили още преди да са потеглили, като системата автоматично ще отказва издаването на превозни документи при превишаване на допустимото тегло. Това обяви зам.-министърът на транспорта Димитър Недялков по време на конференция за пътна безопасност в Пловдив.
Идеята е кантарите при товародателите, на които се мерят камионите, да бъдат свързани директно с информационната система на „Автомобилна администрация“. Така издаването на задължителната кантарна бележка ще се случва електронно. Ако системата отчете, че камионът е претоварен, тя просто няма да генерира необходимия документ и превозното средство няма да може да потегли легално. „Всеки превозен документ ще се издава само след като системата отчете дали допустимото тегло е спазено. При претоварване издаването на документ ще бъде блокирано“, категоричен бе Недялков. По този начин се цели премахване на човешкия фактор и възможностите за корупция.
В момента контролът се осъществява предимно по пътищата от екипи на „Автомобилна администрация“ и МВР, често след сигнал от сензорите на тол системата. Новата мярка обаче ще действа превантивно. Претоварените камиони са сериозен риск за безопасността, тъй като увреждат спирачната система и създават предпоставки за тежки катастрофи. Освен това те рушат пътната настилка и забавят трафика, което води до рискови изпреварвания.
От началото на годината са установени близо 200 случая на претоварени камиони. Зам.-министърът припомни и други мерки за сигурност, сред които пълното електронно отчитане на шофьорските курсове и предстоящото въвеждане на алкохолни дрегери със заключващ механизъм в училищните автобуси. „Само с постоянство и обща ангажираност можем да намалим жертвите по пътищата“, заключи Недялков.