Държавата натиска 50 000 обекта за одобрен софтуер: Очакват 500 млн. евро повече в бюджета

Министерството на финансите предлага въвеждането на задължителен одобрен от НАП софтуер за отчитане на продажбите (СУПТО) за над 50 000 обекта. Мярката, която може да увеличи приходите в бюджета с до 1 млрд. евро годишно, цели ограничаване на манипулациите, позволявани от сега използваните софтуери. Бизнесът обаче реагира остро на предложението заради кратките срокове и потенциалните допълнителни разходи.

Държавата натиска 50 000 обекта за одобрен софтуер: Очакват 500 млн. евро повече в бюджета

Само 5934 фирми ползват софтуер от списъка на НАП. Ако предложението за промяна в начина на отчитане на оборотите на търговците бъде прието, в хазната се очаква да влязат още поне 500 млн. евро.

Време за четене: 3 мин. 5 ноември 2025

Министерството на финансите предприема нова решителна стъпка за борба със сивата икономика. Предложението, заложено в проектобюджета за 2026 г., цели всички търговци в страната да започнат да използват софтуер за отчитане на продажбите (СУПТО), одобрен от НАП. Основният мотив е ограничаване на укриването на обороти и манипулациите, което според експертни разчети може да вкара в хазната между 500 милиона и 1 милиард евро годишно.

Според официалните мотиви на МФ, въвеждането на изискването ще увеличи бюджетните приходи с около 320 млн. евро на годишна база. Задължението за използване на държавно одобрен софтуер се предлага да влезе в сила от 1 януари 2026 г., въпреки че в един от източниците се споменава и 1 април.

Бизнесът отчита с неизвестни програми

Проблемът, който държавата се опитва да реши, идва от факта, че над 50 хиляди магазина и ресторанта отчитат оборотите си със софтуери, които са неизвестни за данъчните. Данъчните инспектори установяват, че тези различни софтуерни продукти позволяват ръчно или избирателно въвеждане на данни. Това дава възможност на търговците да не отчитат част от продажбите, като по този начин избягват плащането на данъци.

За сравнение, в момента едва 5934 търговци използват един от 500-те софтуера, които са регистрирани в НАП. Това е изключително малка част спрямо общо 250 000 до 300 000 регистрирани фискални устройства в страната.

НАП: Не налагаме конкретен продукт

От НАП подчертават, че не става дума за задължително закупуване на определен тип софтуер. Фирмите не са принудени да ползват конкретен продукт, а трябва само да декларират пред данъчната агенция данните за софтуерите, които използват. Тези софтуери обаче задължително трябва да отговарят на строгите изисквания на Наредба 18, която цели да стопира укриването на приходи. Важно уточнение е, че декларирането се прави от производителя или разпространителя на въпросния софтуер, а не от самия търговец.

Въпреки че не се налага определен софтуер, търговският обект трябва да използва такъв, който задължително управлява всички работещи фискални устройства.

Реакциите: „Пистолет в лицето на бизнеса“

Предложението, включено в проекта за държавния бюджет за 2026 г., предизвика остри реакции сред бизнеса. Притесненията са свързани както с кратките срокове за въвеждане, така и с потенциалните допълнителни разходи, особено за малките предприятия.

„Въвеждането на задължителен държавно одобрен софтуер като ‘пистолет в лицето на бизнеса’, подчертавайки, че мярката е тежест и може да затрудни малките търговци.“

— Ивайло Мирчев, лидер на ‘Да, България’

Проверки показват, че цената за СУПТО варира значително. За малък магазин базовият абонамент струва около 180-200 лева годишно. При средния бизнес внедряването често включва еднократна покупка и такси за поддръжка. За големи вериги с много обекти цената може да достигне две или три хиляди лева.

Контекст и нови стандарти

Това не е първият опит за въвеждане на подобни изисквания. Преди пет години, през 2020 г., промени в Наредба 18, свързани с декларирането на софтуери, бяха обжалвани. Върховният административен съд тогава отмени част от текстовете с мотив за неспазване на процедурата за обсъждане.

Междувременно, от 2026 г. в България поетапно ще започне да се прилага и новият европейски стандарт за електронна отчетност – SAF-T. Той ще изисква подаването на детайлна счетоводна информация в стандартизиран формат, което допълнително усложнява процеса за фирмите.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *