Дания отвори първия в света завод за зелен метанол: Решение за корабоплаването на фона на провал на въглеродния данък

В южния датски град Касо започна работа първото в света голямо търговско съоръжение за производство на е-метанол, известно като „зелен метанол“, което има годишен капацитет от 42 000 тона. Прозрачното синтетично гориво, произвеждано с възобновяема енергия, се доставя на Maersk, LEGO и Novo Nordisk. Развитието идва на фона на провалените международни преговори за въвеждане на глобална такса върху въглеродните емисии в корабоплаването, чиито емисии съставляват около 3% от световните.

Дания отвори първия в света завод за зелен метанол: Решение за корабоплаването на фона на провал на въглеродния данък
Време за четене: 3 мин. 10 ноември 2025

Светът търси екологични решения, докато делегати от стотици страни се събират в бразилския град Белем за конференцията на ООН по климата COP30. Един от секторите, подложен на най-силен натиск за намаляване на въздействието си върху околната среда, е корабоплаването. През последното десетилетие емисиите от този сектор нараснаха, съставлявайки около 3% от общите емисии в света.

В отговор на тези предизвикателства, в южния датски град Касо, само на 25 километра северно от германската граница, функционира заводът, обявен за първото в света голямо търговско съоръжение за производство на е-метанол, наричан още „зелен метанол“.

Е-метанолът представлява прозрачно синтетично гориво. Той е създаден да замени традиционния метанол, който се произвежда от изкопаеми горива. Екологичната алтернатива се добива чрез комбинация от възобновяема енергия, вода и въглероден диоксид от биогенни източници, като например биогаз.

„Традиционният метанол се произвежда от природен газ, така че не е екологичен, защото произхожда от фосилен ресурс. Тук ресурсите са въглероден диоксид, който идва от биогенен източник, електроенергия от слънчева или вятърна енергия и вода.“

— Андерс Брендструп, Power-to-X, European Energy

Инсталацията в Касо започна работа през пролетта на 2025 г. Тя е разположена непосредствено до един от най-големите соларни паркове в Северна Европа, който генерира над 300 мегавата (304 MW) енергия. Заводът пренасочва тази зелена енергия към своите три електролизни зали, оборудвани с електролизери на Siemens Energy с обща мощност 52.5 MW.

Когато работи на пълен капацитет, съоръжението използва между 75 и 80 мегавата електроенергия, което го позиционира като един от най-големите потребители на електричество в Дания. Заводът в Касо е вторият по мощност електролизен обект в Европа, след обекта на BASF в Германия, но е първият търговски комплекс от такъв мащаб в света, който подпомага зеления преход в трудни за електрификация сектори като тежкия транспорт и химическата промишленост.

Годишният производствен капацитет на датския завод е малко над 40 000 тона (42 000 тона). Цялото производство е предварително продадено на три големи клиента: Maersk, LEGO и Novo Nordisk. Корабната компания Maersk използва горивото за своите контейнеровози, докато LEGO и фармацевтичната компания Novo Nordisk го прилагат в производството на пластмаси.

Въпреки екологичните ползи, е-метанолът е изправен пред сериозни икономически и логистични предизвикателства. Експертите отбелязват, че технологията е скъпа. Освен това, е-метанолът е по-малко енергийно наситен от традиционните горива, което налага контейнерните кораби да превозват двойно по-голямо количество, за да покрият същите енергийни нужди. За сравнение, настоящият световен пазар използва около 100 милиона тона метанол, произведен от изкопаеми горива.

„Тъй като електроенергията е зелена, е-метанолът също е зелен, но това е и много скъпа технология. А от използването на зелена електроенергия за захранване, например, на електромобил можем да получим пет пъти по-голяма полза за климата в сравнение с използването ѝ за е-метанол.“

— Тобиас Йохан Сьоренсен, старши анализатор, CONCITO

Предизвикателствата пред зеления преход в корабоплаването бяха подчертани и от неотдавнашния провал на международна морска конференция, където се провалиха преговорите за въвеждане на първата в света глобална такса върху въглеродните емисии от корабоплаването.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *