Chery представи прототип на твърдотелна батерия с амбиция за пробег от 1300 км
Китайският производител Chery представи прототип на твърдотелна батерия с обещание за реален пробег от 1300 км. Новата батерия има енергийна плътност от 600 Wh/kg и използва полимеризирана електролитна система, което драстично минимизира риска от пожар. Пилотното производство е планирано за 2026 г., а масовото внедряване – за 2027 г.
Кросоувърът Chery Omoda 5. Снимка: Chery
Китайският автомобилен производител Chery се включи активно в надпреварата за разработване на твърдотелни батерии. Компанията представи прототип, който според нея може да осигури на електрическо превозно средство реален пробег от 1300 км. Разработката идва от Изследователския институт за твърдотелни батерии на Chery и бележи потенциален ключов пробив за електромобилната индустрия, целящ да реши проблемите с пробега и времето за зареждане.
Новият батериен пакет използва усъвършенствана технология, базирана на полимеризирана твърдотелна електролитна система. Тя е комбинирана с катод, който е богат на литий и манган. Според данните на компанията, батерията постига впечатляваща енергийна плътност от 600 Wh/kg. Това е около два пъти повече от това, което могат да предложат най-добрите съвременни течноклетъчни батерии, използвани в настоящите модели.
Освен значителното увеличение на пробега, твърдотелните батерии предлагат и повишена безопасност. Chery твърди, че потенциалът за пожар ще бъде сведен до минимум. Батерията е преминала екстремни тестове за безопасност, включително пробиване с пирон и бормашина, както и потапяне във вода, без да се предизвиква термично претоварване, дим или пожар. Въпреки че Chery не дава конкретни индикации за скоростта на зареждане, се очаква тя да бъде по-бърза в сравнение с традиционните LFP и NMC батерии.
Плановете на китайския производител за внедряване са амбициозни. Компанията планира пробното производство да стартира още през следващата година (2026 г.), докато пълното, масово внедряване е планирано за 2027 г.. С тази стъпка Chery се стреми да изпревари други големи китайски конкуренти, като BYD и CATL, които също работят по въвеждането на твърдотелни батерии около същия период.
Въпреки че твърдотелните батерии се разглеждат като технологичен ключ за бъдещето на електромобилите, някои експерти изразяват известна доза скептицизъм. Те предупреждават, че комерсиализацията на тази технология все още е изправена пред значителни технологични и производствени предизвикателства. Освен това, някои анализатори са резервирани относно постигането на реално покритие от 1300 км в ежедневни условия, тъй като тестовите цикли, използвани в Китай (CLTC), често са по-оптимистични от международните стандарти.
