Частна фирма поема пътническите жп превози на север и юг, БДЖ запазва западния лот
Частна фирма „Ивкони Експрес“ поема пътническите жп превози на север и юг в България. БДЖ запазва западния лот. Това е част от продължаващата либерализация в сектора, обявена от министър Гроздан Караджов.
СНИМКА: Фейсбук/ БДЖ
Либерализацията в железопътния сектор продължава. Вицепремиерът в оставка Гроздан Караджов обяви важни промени. С негово решение са определени изпълнителите за трите обособени позиции за пътнически превози. Те са условно наречени западен, северен и южен превозвач.
„Ивкони Експрес“ поема северния и южния превозвач. Това е единствената друга фирма, кандидатствала за тези лотове. „БДЖ – Пътнически превози“ запазва западния лот. Това съобщи Караджов в предаването „Лице в лице“ по bTV.
Според Караджов, БДЖ ще извършва около 75% от общите пътнически превози. Останалите 25% ще се поемат от частния оператор.
„Либерализацията в сектора на пътническите железопътни превози със сигурност ще продължи.“
, заяви министърът. Целта на Европейската комисия и на министерството е насърчаване на конкуренцията. Повече информация за кандидатите може да намерите в свързана статия.
Бъдещи реформи и електронен билет
Караджов коментира и предстоящите реформи. Акцент е новият Закон за обществения транспорт. Той е изготвен от екипа на министерството. Законът предвижда създаване на национална транспортна схема. Целта е удобни връзки между всички видове транспорт. Железопътният транспорт ще има приоритет.
Предстои въвеждане на електронен билет, генериран от мобилен телефон. Това е важна, но тежка реформа. Караджов изрази надежда следващият министър да продължи промените. Това е ключово за Плана за възстановяване и устойчивост.
Финансова помощ и процедура за избор
Правителството в оставка одобри допълнителни разходи от 40 млн. лв. за „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД. Тази сума е възмездна финансова помощ. Тя трябва да бъде възстановена до 30 септември 2026 г.
Процедурата за избор на превозвачи започна през август. Тя е част от реформите по Националния план за възстановяване и устойчивост. Там е записано, че договорите за жп превоз ще се възлагат чрез открита състезателна процедура. През миналия месец Караджов посочи, че са подадени пет оферти. Те са от два оператора.
Перспективи за либерализацията
Първите частни пътнически влакове се очакват от декември 2026 г. Договорите ще са за 12 години, считано от същата дата. България може да използва опита на Чехия. Чешкият опит е ценен за либерализацията на жп транспорта. България търси чешки опит за отваряне на жп пазара.
