BYD строи най-големия автомобилен завод в света: 130 кв.км с капацитет 2 милиона коли годишно

Китайският гигант BYD строи най-големия автомобилен завод в света в град Джънджоу, чиято площ от 130 кв.км надхвърля тази на Пловдив. Комплексът има капацитет да произвежда два милиона автомобила годишно и е равносилен на десет гигафабрики на Tesla в Невада. Чрез тази мегафабрика и високата си степен на вертикална интеграция, BYD засилва натиска си върху европейския пазар на електрически превозни средства.

BYD строи най-големия автомобилен завод в света: 130 кв.км с капацитет 2 милиона коли годишно

Частите и материалите в BYD Seal са значително по-евтини от Volkswagen ID.3.

Време за четене: 2 мин. 17 ноември 2025

Китайският автомобилен гигант BYD започна изграждането на най-големия автомобилен завод в света, който ще се превърне в ключов елемент от стратегията на компанията за доминация на световния пазар на електрически превозни средства.

Комплексът се намира в град Джънджоу, Китай, който е избран заради стратегическото си местоположение. Джънджоу, чието население надхвърля 10,2 милиона души, предлага отлично развити автомобилни и железопътни връзки, както и достъп до изключително квалифицирана работна сила в региона.

Мащабът на проекта е безпрецедентен. Разположен на площ от 130 квадратни километра, комплексът е по-голям от територията на втория по големина български град – Пловдив (около 102 кв.км). Тази огромна площ се равнява на десет гигафабрики на Tesla в Невада. В момента в завода работят 60 000 души, като само през първото тримесечие на 2025 г. се планира наемането на още 20 000 служители, което подчертава стратегическото значение на хъба.

Според последните данни, в своя финален етап на строителство, заводът в Джънджоу ще покрива площ от 50 квадратни мили, надминавайки територията на Сан Франциско (46,9 кв. мили). Това свръхмащабно производство е насочено към значително увеличаване на производствения капацитет, който е планиран да достигне два милиона автомобила годишно.

BYD демонстрира впечатляваща вертикална интеграция, която му осигурява сериозно конкурентно предимство. Компанията произвежда почти 80 процента от автомобилните компоненти самостоятелно. Тя е един от малкото производители в света със собствено производство на жизненоважни елементи като чипове, електродвигатели, силова електроника, трансмисии и батерии. Този интегриран подход позволява ефективно управление на разходите и бърза адаптация към пазарните нужди.

Освен ключовите електронни и задвижващи елементи, BYD произвежда вътрешно и части за каросерията, компоненти за шасито и извършва боядисване. Щамповани части, носещи елементи и външни панели на каросерията, както и окачващи елементи и амортисьори, се произвеждат самостоятелно или чрез дъщерни дружества.

Мащабът на производството на BYD и агресивната ценова политика, които следват от тази ефективност, водят до доминация в сегмента на електрическите превозни средства. Това оказва засилен натиск върху европейската автомобилна индустрия, която вече търси нови стратегически отговори за запазване на конкурентоспособността си на пазара.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *