BYD строи най-големия автомобилен завод в света: 130 кв.км с капацитет 2 милиона коли годишно
Китайският гигант BYD строи най-големия автомобилен завод в света в град Джънджоу, чиято площ от 130 кв.км надхвърля тази на Пловдив. Комплексът има капацитет да произвежда два милиона автомобила годишно и е равносилен на десет гигафабрики на Tesla в Невада. Чрез тази мегафабрика и високата си степен на вертикална интеграция, BYD засилва натиска си върху европейския пазар на електрически превозни средства.
Частите и материалите в BYD Seal са значително по-евтини от Volkswagen ID.3.
Китайският автомобилен гигант BYD започна изграждането на най-големия автомобилен завод в света, който ще се превърне в ключов елемент от стратегията на компанията за доминация на световния пазар на електрически превозни средства.
Комплексът се намира в град Джънджоу, Китай, който е избран заради стратегическото си местоположение. Джънджоу, чието население надхвърля 10,2 милиона души, предлага отлично развити автомобилни и железопътни връзки, както и достъп до изключително квалифицирана работна сила в региона.
Мащабът на проекта е безпрецедентен. Разположен на площ от 130 квадратни километра, комплексът е по-голям от територията на втория по големина български град – Пловдив (около 102 кв.км). Тази огромна площ се равнява на десет гигафабрики на Tesla в Невада. В момента в завода работят 60 000 души, като само през първото тримесечие на 2025 г. се планира наемането на още 20 000 служители, което подчертава стратегическото значение на хъба.
Според последните данни, в своя финален етап на строителство, заводът в Джънджоу ще покрива площ от 50 квадратни мили, надминавайки територията на Сан Франциско (46,9 кв. мили). Това свръхмащабно производство е насочено към значително увеличаване на производствения капацитет, който е планиран да достигне два милиона автомобила годишно.
BYD демонстрира впечатляваща вертикална интеграция, която му осигурява сериозно конкурентно предимство. Компанията произвежда почти 80 процента от автомобилните компоненти самостоятелно. Тя е един от малкото производители в света със собствено производство на жизненоважни елементи като чипове, електродвигатели, силова електроника, трансмисии и батерии. Този интегриран подход позволява ефективно управление на разходите и бърза адаптация към пазарните нужди.
Освен ключовите електронни и задвижващи елементи, BYD произвежда вътрешно и части за каросерията, компоненти за шасито и извършва боядисване. Щамповани части, носещи елементи и външни панели на каросерията, както и окачващи елементи и амортисьори, се произвеждат самостоятелно или чрез дъщерни дружества.
Мащабът на производството на BYD и агресивната ценова политика, които следват от тази ефективност, водят до доминация в сегмента на електрическите превозни средства. Това оказва засилен натиск върху европейската автомобилна индустрия, която вече търси нови стратегически отговори за запазване на конкурентоспособността си на пазара.
