BYD строи гигантски завод в Турция, за да избегне 27% мита за най-продавания си хибрид Seal U DM-i
Китайският производител BYD започва мащабно производство в Турция, инвестирайки 1 милиард долара в завод край Измир. Целта е да се произвеждат водещият плъгин хибрид Seal U DM-i и други модели, като компанията избягва високите 27% европейски мита чрез безмитен износ от Турция. Заводът трябва да започне работа до края на 2026 г. с капацитет 150 000 автомобила годишно.
Сегашният хибрид BYD Seal U минава около 1500 км с едно зареждане. Снимки: производителите
Китайският автомобилен гигант BYD обяви конкретни планове за мащабно разширяване на производствения си капацитет в Европа, като стратегическо решение е изграждането на втори европейски производствен център в Турция. Фокусът пада върху един от най-успешните модели на марката — плъгин хибридният BYD Seal U DM-i.
Този модел се утвърди като лидер на Стария континент, регистрирайки общо 55 504 регистрирани бройки от началото на 2025 г. до момента, изпреварвайки дори популярни европейски конкуренти като VW Tiguan в сегмента на plug-in хибридите.
Новата фабрика ще бъде разположена в Маниса, на около 40 км от Измир. BYD официално потвърди, че инвестицията в проекта възлиза на инвестиция от 1 милиард долара. Очаква се производствената мощност да достигне 150 000 автомобила годишно. Първите автомобили BYD Seal U DM-i, произведени в южната ни съседка, се очаква да слязат от поточната линия до края на 2026 г.
Стратегия за избягване на европейските мита
Изборът на Турция е силно мотивиран от търговската политика. С локално производство BYD значително подобрява конкурентоспособността си, тъй като избягва 27% вносни мита, които Европейският съюз налага върху автомобили, произведени директно в Китай. Износът от Турция към ЕС е безмитен, което дава ключово предимство на китайския производител.
Освен вече обявения Seal U DM-i, в Маниса ще се произвеждат и други ключови модели като Seal 6 и изцяло електрическия Sealion 5. Турският завод не само ще произвежда, но и ще включва научно-изследователски и опитно-конструкторски (R&D) център, подчертавайки стратегическото значение на проекта.
Унгария и разширяването на гамата
Заводът в Маниса ще бъде вторият европейски производствен център на BYD. Първият се намира в Унгария и е насочен към по-малките и достъпни електрически модели. Очаква се унгарската фабрика да заработи в края на тази или в началото на следващата година, като там ще се произвеждат Dolphin Surf и електрическият кросоувър Atto 3. Плановете предвиждат наемането на около 2500 души персонал в Унгария.
Технически детайли и конкуренция
Успехът на BYD Seal U DM-i се дължи и на впечатляващите му характеристики. В Западна Европа цената за базовата версия Boost стартира от 36 005 евро, предлагайки 217 конски сили и пробег до 80 км само на ток. Налична е и модификация с два електрически двигателя и комбинирана мощност от 323 к.с., която осигурява пробег на електричество до 125 км. Общият пробег на плъгин хибрида може да достигне невероятните 1500 км.
Експертите смятат, че бързото разрастване на BYD с локално производство в Европа, включително с потенциалното откриване на трети завод (като се обсъжда Испания), засилва конкуренцията и принуждава традиционните европейски марки да адаптират ценовите си политики и технологичните иновации, за да запазят позициите си на пазара.
