Бургас мирише на нефт: Институциите обясняват дискомфорта със смяна на температурите
Жители на Бургас сигнализират за силни нефтени миризми, които свързват с операциите по претоварване на нефт, изискващи дистанция над 35 км от брега. От „Морска администрация“ обясняват, че скъсяват разстоянието при лошо време от съображения за безопасност, а миризмите се дължат на изпарения при рязка смяна на температурите. РИОСВ-Бургас потвърди шест сигнала, но лабораторните измервания не показват превишаване на нормите за замърсяване на въздуха.
Жители на Бургас подават серия от сигнали за силни нефтени миризми в различни части на града. Част от хората свързват тежкия дискомфорт пряко с операциите по претоварване на нефт в морето. По въведена наредба, тези операции трябва да се извършват на разстояние над 35 километра от брега още от началото на юли. Оказва се обаче, че танкерите застават по-близо до сушата.
Жителката Благомира Благоева съобщава за силни нефтени миризми в продължение на две седмици, като е изпратила сигнали до институциите и медиите.
„Събота и неделя беше толкова силна, че влизаше през дограмата. Аз имам малко дете и просто е ужасно чувството да не знаеш какво да направиш“
— Благомира Благоева
Според Благоева причината се крие в операциите по претоварване на нефт в морето. Тя допълва, че всеки може да провери в приложението Vesselfinder два кораба, разположени успоредно, които прехвърлят гориво, като това се случва само на 11 километра от Бургас.
„Всеки може да види в приложението Vesselfinder два кораба, които са съвсем близо един до друг, успоредно разположени, които няма какво друго да правят, освен да прехвърлят гориво. Това може да се види, че се случва на 11 километра от Бургас“
— Благомира Благоева
От „Морска администрация“ – Бургас, твърдят, че забраната за чакане на рейд на 35 км се спазва, но признават, че при лоши метеорологични условия дистанцията се скъсява. Директорът на администрацията, инж. Живко Петров, обясни, че това е превантивна мярка.
„Аз лично твърдя и предпочитам да поема риск да предизвикам дискомфорт у някого, отколкото да рискуваме да направим по-голяма щета – замърсяване, сблъскване, скъсване на шланг и т.н.“
— инж. Живко Петров, директор на „Морска администрация“ – Бургас
Според „Морска администрация“ причината за силните миризми не идва от самата операция, а от реакцията на товара при рязка смяна на температурите. Инж. Петров посочва, че когато сутрешните температури (6-8 градуса) рязко се покачат до 20 градуса по обяд, това води до нагряване на танкера и на товара, като всеки нефт се изпарява и отделя газове за безопасност.
„Всеки нефт се изпарява при това положение и дава газове. Когато тези газове стигнат определено налягане от гледна точка на безопасност така е конструиран танкерът, че те излизат“
— инж. Живко Петров, директор на „Морска администрация“ – Бургас
Институцията уверява, че контролът е постоянен. Извършват се периодични проверки на танкерите със специалисти, инспектори по Държавен пристанищен контрол. По време на самата операция на борда присъства и супервайзър от холандска компания, който следи процесите STS.
Регионалната екоинспекция (РИОСВ) в Бургас е получила шест сигнала за неприятни миризми през последната седмица. Директорът на РИОСВ – Бургас, Павел Маринов, заяви, че макар миризмата да е неприятна, няма данни тя да бъде опасна. Лабораторните изследвания не са установили превишаване на нормите за замърсители във въздуха.
„Лабораториите, които установяват наличие на допустими норми вещества във въздуха, не са установили превишаване на нормите. Така че всъщност миризмата е неприятна, няма данни тя да бъде опасна“
— Павел Маринов, директор на РИОСВ – Бургас
Проблемът, свързан с миризмите, се усложнява от липсата на техническо измерване. РИОСВ потвърждава, че няма такава технология за техническо измерване на миризма и концентрация. Мобилните станции не разполагат с техника за установяване на миризмата.
„Мобилни станции има, но те не са снабдени с техника, която да установява миризма и концентрация на тази миризма. Няма такава технология“
— Павел Маринов, директор на РИОСВ – Бургас
Във връзка със самия товар се уточнява, че претоварваното гориво не е руско.
