Британски учени създадоха самовъзстановяващ се асфалт, който лекува пукнатини за час
Британски учени от Университета в Суонзи и Кингс Колидж Лондон разработиха самовъзстановяващ се асфалт, който обещава да удължи живота на пътищата с една трета. Технологията използва микрокапсули с био-базирани масла, които се освобождават при натиск, за да затварят микропукнатини в рамките на един час. Този екологичен подход цели да спре проникването на вода и да предотврати образуването на дупки, но все още предстоят тестове за дългосрочна издръжливост.
Нов асфалт
Революционна технология, разработена от британски учени, обещава да удължи живота на пътната инфраструктура. Екипи от Университета в Суонзи и Кингс Колидж Лондон успешно създадоха самовъзстановяващ се асфалт, който може да предотврати образуването на дупки, преди те да се превърнат в сериозен проблем. Очаква се новата настилка да удължи живота на пътищата с до една трета.
През последните 48 часа британските експерти обявиха успешни лабораторни тестове, демонстрирайки, че микропукнатините в асфалта се затварят сами, без нужда от външна намеса. Материалът комбинира конвенционален битум с иновативни микрокапсули, пълни с рециклирани масла на биологична основа. Когато автомобилите преминават по повърхността, налягането компресира капсулите и освобождава маслото.
Отделеното масло омекотява битума, позволявайки му да се влее в микропукнатините, възстановявайки сцеплението настилката. При лабораторни измервания по-малките лезии са се затваряли сами в рамките на един час. Основната цел на тази технология е да предотврати проникването на вода в асфалтовата конструкция и по този начин да прекъсне веригата от повреди, които се ускоряват значително при зимни условия, поради цикъла на замръзване и размразяване.
Инженерите наблягат силно на устойчивостта на проекта. За разлика от традиционните подходи, при които се използват повече петролни суровини, тези капсули са изработени от растителни отпадъци. Изследователите са използвали компютърни симулации и изкуствен интелект, за да наблюдават поведението на органичните молекули в битума и да оптимизират отделянето на маслото точно в момента на напукване, а не при нормално натоварване.
Концепцията за самовъзстановяващ се асфалт не е изцяло нова. Преди няколко години немски експерти въведоха асфалт, който пропуска водата по-дълбоко в земята, подобрявайки видимостта и безопасността на магистралите в Германия. Също така, съществува подход със стоманени влакна, който обаче изисква периодично индукционно нагряване със специална техника за възстановяване на пукнатините.
Въпреки впечатляващите лабораторни резултати, някои експерти изразяват резерви относно дългосрочната издръжливост на микрокапсулите при интензивен трафик и тежки климатични условия. Индустрията коментира, че въпреки потенциала за намаляване на разходите за поддръжка в бъдеще, първоначалната цена на този нов асфалт може да бъде по-висока, което вероятно ще забави масовото му внедряване, докато не бъдат проведени задълбочени тестове на реални пътни отсечки.
