BMW е единствената компания, която покрива целите на ЕС за емисии, но CEO Ципсе остро критикува политиката за декарбонизация

BMW Group е единственият производител, който покрива настоящите екологични цели на ЕС, но CEO Оливър Ципсе критикува политиката за декарбонизация, смятайки, че тя не се разглежда правилно. Той предупреждава, че целите за 2035 г. за забрана на ДВГ ще доведат до мащабно свиване на индустрията и увеличена зависимост на Европа от Китай за суровини и технологии.

BMW е единствената компания, която покрива целите на ЕС за емисии, но CEO Ципсе остро критикува политиката за декарбонизация

Новото електрическо BMW iX3

Време за четене: 3 мин. 13 ноември 2025

Въпреки че BMW Group е единствената компания, която в момента изпълнява екологичните цели на ЕС по отношение на вредните емисии, нейният главен изпълнителен директор Оливър Ципсе отправя остра критика към климатичните политики на Европейския съюз. Босът на германския концерн, който включва още MINI и Rolls-Royce, е категоричен, че подходът към декарбонизацията на автомобилния сектор не е правилен и трябва да бъде преразгледан.

Много производители се сблъскаха с огромни трудности при покриването на изискванията на CAFE (Corporate Average Fuel Economy) за емисиите на въглероден диоксид (CO2). През 2024 г. редица компании едва избегнаха многомилионни глоби, въпреки че Европейската комисия в крайна сметка отстъпи, предлагайки известна гъвкавост и удължаване на сроковете за спазване на разпоредбите за 2025 г.

Конкурентите на BMW често трябва да договарят сложни партньорства с лидери в електрификацията като Tesla, за да намалят средните си емисии и да предотвратят бъдещи финансови санкции. Производители като Volkswagen и Jaguar Land Rover вече са получили значителни глоби за неспазване на строгите емисионни стандарти, докато само малцина – включително Tesla, Volvo и SAIC – покриват критериите в реални условия.

Ципсе подчертава, че успешният път към декарбонизацията трябва да вземе предвид нуждите на клиентите. Той демонстрира ангажимента на BMW към електрификацията чрез последните резултати на групата, като посочва, че общият дял на електрифицираните превозни средства достига 26,2% в световен мащаб през септември 2025 г.:

„След девет месеца през 2025 г. продажбите на изцяло електрически коли на марката се увеличиха с 10% на годишна база, представлявайки 18% от общите продажби. Plug-in хибридите нараснаха с почти 28% на годишна база, с което общият дял на електрифицираните превозни средства достигна 26,2% в световен мащаб през септември“

— Оливър Ципсе, главен изпълнителен директор на BMW

Въпреки отличните резултати, BMW не е съгласна с начина, по който Европа управлява прехода. Според концерна, е жизненоважно да се преразгледат амбициозните цели за 2035 г. Ципсе предупреждава, че определянето на крайна дата за успешна технология, каквато е двигателят с вътрешно горене, би довело до мащабно свиване на цялата европейска индустрия. Този подход, освен че ще навреди на хиляди работни места, би довел до увеличаване на зависимостта от Китай за критични суровини и технологии.

В подкрепа на позицията на индустрията, германският канцлер Фридрих Мерц и други представители на Германия също настояват за отмяна или преразглеждане на плана на ЕС за забрана на продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене, аргументирайки се с потенциални рискове за икономиката.

Междувременно, BMW продължава да развива технологии за намаляване на емисиите чрез иновативни решения като TwinPower Turbo двигатели, plug-in хибриди и концепцията EfficientDynamics. Групата демонстрира и високи екологични стандарти в производството. Като пример, заводът в Парсдорф беше включен в екологичния регистър EMAS, тъй като използва 100% възобновяема енергия за производството на батерии.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *