Близо 55 000 шестокласници в цялата страна на онлайн изпит по математика днес
Близо 55 000 шестокласници в цялата страна се явяват днес на национален онлайн изпит по математика. Тестът цели да оцени знанията от пети клас и ще послужи за подобряване на учебните програми, като вписването на оценките остава по преценка на учителите.

Днес, 3 октомври 2025 г., се провежда националното входно ниво по математика за учениците от шести клас. В изследването участват близо 55 000 ученици от над 1600 училища в страната, като целият процес се осъществява в дигитална среда.
Тестът е с продължителност 40 минути и съдържа общо 13 задачи. От тях единадесет са с избираем отговор, а две изискват кратък свободен отговор и имат практическа насоченост. Целта е да се направи обективна оценка на знанията, които учениците са придобили по математика в пети клас. За достъп до електронната система всеки ученик използва уникален QR код, генериран специално за неговото устройство и потвърден от учителя наблюдател.
Резултатите от националното входно ниво ще предоставят важна информация, която ще послужи на Министерството на образованието и науката (МОН) за разработване на мерки за повишаване на математическата грамотност. Данните ще бъдат анализирани на училищно, регионално и национално ниво и могат да доведат до промени в учебните програми. Ключов елемент от изследването е гъвкавостта, предоставена на преподавателите – вписването на оценките в дневниците не е задължително и решението остава изцяло по тяхна преценка.
От МОН припомниха, че образователната система има опит с провеждането на подобни мащабни онлайн тестове. През миналата година беше организирано успешно тестване на деветокласници по природни науки, което е изградило необходимия капацитет и увереност в екипите по места.
Въпреки добрата организация, провеждането на изпита срещна и някои предизвикателства. Поради природни бедствия в определени райони, 21 училища в страната не успяха да се включат в проучването. Междувременно първите впечатления на ученици показват, че някои от задачите са ги затруднили, особено тези със свободен отговор и задачите, свързани с преобразуване на мерни единици.