Бивш служител разкри: „Автомобилна администрация“ е рекетьорска организация, място струва 20 000 евро
Бивш служител на „Автомобилна администрация“ я определи като „рекетьорска организация“, в която място струва 20 000 евро, а инспектори отчитат дневни подкупи.

Красимир Пъргов Магдалена Милтенова Кадър: Нова тв Петър Вутов Атанас Русев Кадър: Нова тв
Скандалът в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА) придобива нови измерения след шокиращи разкрития от бивш служител. Красимир Пъргов, който е бил уволняван три пъти от системата, я определи като най-корумпираната структура в държавата, работеща на принципа на организирана престъпна група.
Обвиненията му идват на фона на ареста на двама инспектори, Борис Борисов и Георги Георгиев, които бяха задържани за подкуп от британски шофьори, превозващи техника за концерт на Роби Уилямс. Съдът ги остави за постоянно в ареста.
„Тази служба работи като рекетьорска организация и е най-корупционната служба.“
— Красимир Пъргов, бивш служител на „Автомобилна администрация“
Пъргов твърди, че макар в институцията да има съвестни хора, системата ги отхвърля. По негови думи, достигнали до него слухове сочат, че цената за назначаване на работа в агенцията е достигнала 20 000 евро. Той добави и друга притеснителна информация – ако преди инспекторите са се отчитали със 100 евро на ден от събрани подкупи, сега сумата е скочила на 200 евро, тъй като трябвало да се дели „между две партии“.
„В тази институция работят съвестни хора, но тях системата ги изхвърля. Има всички характеристики, че става дума за организирана група.“
— добави той
Председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова коментира, че проблемът е системен, а не личен. Според нея държавата сама е създала нормативната среда за корупция чрез неприложими наредби и непропорционално високи глоби. Като пример тя посочи, че за нарушения, за които в Европа санкцията е 100 евро, у нас тя достига 500 евро, което стимулира даването на подкупи.
„Персонално към мен подобно искане не е отправяно, но нормативно държавата е създала условия за тази корупция.“
— Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи
От бранша настояват за създаването на единен контролен орган повече от десетилетие, но според Милтенова липсва политическа воля. Пъргов обаче е скептичен към тази идея, наричайки я „поредното недоносче“ и настоява, че контролният орган трябва да бъде партньор на бизнеса, а не поредната наказателна структура. Междувременно, на фона на скандала, министърът на транспорта определил системата като „бич за обществото“ и увери, че се работи за изчистването ѝ.
Вътрешното напрежение в агенцията също ескалира. Синдикатът на служителите в ИААА обяви стачна готовност с искане за оставка на ръководството. Те твърдят, че се извършват прикрити масови уволнения, насочени не срещу корумпираните, а срещу служители, които настояват за по-добро заплащане. Това създава сложна картина, в която борбата с корупцията се преплита с трудови спорове и обвинения в целенасочена чистка.
Друго дългогодишно предложение – прехвърлянето на „Автомобилна администрация“ към МВР – също не среща единодушна подкрепа. Петър Вутов, заместник-председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите, заяви, че идеята не е добра и се обсъжда безрезултатно от десет години.