Бистра Винарова: Писма от Рилке и Казандзакис разкриват живота на ярка фигура от европейския авангард

Националната галерия отбелязва 135 години от рождението на Бистра Винарова-Радева с изложбата „Отвъд портрета“, която се открива на 7 ноември. Експозицията във филиал „Двореца“ представя не само творчеството на художничката, свързана с европейския авангард, но и лични документи, включително писма от Райнер Мария Рилке и Никос Казандзакис. Винарова, която е съпруга на Симеон Радев, е известна с прехода си от експресионизъм към интимен духовен портрет.

Бистра Винарова: Писма от Рилке и Казандзакис разкриват живота на ярка фигура от европейския авангард

Автопортрет, който Винарова прави в късния си творчески период. Портрет на Симеон Радев, който съпругата му рисува след 1950 г.

Време за четене: 3 мин. 6 ноември 2025

Специална изложба, посветена на една от най-изтънчените и ярки фигури в българското модерно изкуство, отбелязва 135 години от рождението на Бистра Винарова-Радева. Експозицията, озаглавена „Отвъд портрета“, се открива утре, 7 ноември 2025 г., във филиал „Двореца“ на Националната галерия и ще продължи до 24 ноември.

Изложбата надхвърля традиционното представяне на творчество и предлага поглед към личния живот на художничката чрез автентични документи, писма и семейни фотографии, предоставени от Държавна агенция „Архиви“. Сред най-интересните експонати са писма от австрийския поет Райнер Мария Рилке и от гръцкия му колега Никос Казандзакис.

Възход в европейския авангард

Бистра Винарова-Радева е родена на 6 ноември 1890 г. в София. Тя получава забележително образование, следвайки живопис в Дрезден, а след това специализира графика във Виена. Обучението ѝ включва още Мюнхен и Берлин, което ѝ осигурява връзка с водещи европейски културни центрове.

Винарова е била пряко свързана с европейския авангард. Тя познава и работи с известни художници като Оскар Кокошка, Ото Дикс, Пабло Пикасо и Ернст Кирхнер. Бистра Винарова е била асоциирана с немските експресионисти от групата „Ди Брюке“, което подчертава нейното значимо място в модерното изкуство.

Никос Казандзакис, авторът на „Зорба Гъркът“, публикува рецензия за първата ѝ самостоятелна изложба във Виена, в която изтъква нейния голям талант. Това ранно международно признание бележи началото на нейния професионален път.

От експресионизъм до духовен портрет

В ранното си творчество Винарова усвоява експресивната сила на формата. Повлияна от немския експресионизъм и кубизма, тя изгражда човешкия образ чрез геометризирани обеми и ярки цветови контрасти. С времето изкуството ѝ еволюира към по-интимно изразяване. Това е особено видимо в композициите ѝ между 40-те и 70-те години на миналия век.

В портретите на съпруга ѝ, видния дипломат и общественик Симеон Радев, доминират топли, земни тонове и приглушена светлина. Така художничката преминава от образа като израз на модерното време към образа като духовен портрет. Винарова е призната за една от най-изтънчените фигури в българското модерно изкуство и е носител на орден „Св. св. Кирил и Методий“.

Лични документи и история

Освен живописните и графични произведения, посетителите имат възможност да видят снимки на семейството на художничката, включително на нейните родители – генерал Върбан Винаров и Елисавета (Елиза), както и на братята ѝ. Експозицията показва и фотографии от времето, когато тя е съпруга на Симеон Радев, както и тяхното венчално свидетелство.

Изложбата „Отвъд портрета“ се открива на 7 ноември от 18:00 ч. в „Двореца“ (пл. “Княз Александър Първи” №1). Проектът „Между изкуството и паметта на Бистра Винарова и Симеон Радев“ е осъществен по инициатива на създателя на тв „Европа“ и бивш евродепутат Емил Стоянов.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *