Белград строи нов мост без конкурс: Китайски компании с договор за 94 млн. евро

Китайски компании строят нов мост над река Сава в Белград за 94,1 млн. евро без конкурс. Липсата на прозрачност и заобикалянето на обществените поръчки предизвикват критики и опасения за корупция. Мостът е част от проекта „Белград на вода“ и трябва да бъде завършен до края на 2026 г.

Белград строи нов мост без конкурс: Китайски компании с договор за 94 млн. евро
Време за четене: 2 мин. 13 декември 2025

Китайски компании строят стратегически мост над река Сава в Белград, част от проекта „Белград на вода“. Стойността на проекта е 94,1 милиона евро. Договорът е възложен без тръжна процедура, което предизвиква сериозни въпроси. Липсва прозрачност относно условията и избора на изпълнители.

Мостът се сглобява от компоненти, произведени в китайската провинция Дзянсу. Там оперира държавната компания China State Construction Engineering. Финансовият министър Синиша Мали обяви, че половината от стоманената конструкция вече е в Сърбия. Завършването на моста е планирано за края на 2026 г.

Проектът е възложен въз основа на междуправителствено споразумение между Сърбия и Китай. Министерството на инфраструктурата и град Белград не предоставят информация за изпълнението. „Трансперънси Сърбия“ изразява опасения, че липсата на конкуренция ще повиши крайната цена.

„Можем да предположим, че сметката ще бъде по-висока, тъй като няма конкурентен натиск“, подчертава Неманя Ненадич.

PowerChina е главният изпълнител на проекта. Тази китайска държавна компания участва и в други стратегически сръбски проекти, често без конкурентен търг. Тази практика засили напрежението след срутването на навеса на жп гарата в Нови Сад през ноември 2024 г. Тогава загинаха шестнадесет души. Проектът там също е възложен без търг на китайски консорциум. Сръбската прокуратура разследва предполагаема корупция за поне 18,7 милиона долара, свързана с този случай.

Изграждането на новия мост е критикувано и заради разрушаването на стария мост Сава през юли 2024 г. Старият мост е построен през 1942 г. и е оцелял при опит за разрушаване от германските сили през 1944 г. Сдружението „Белград остава“ осъди липсата на прозрачност. Адвокат Наумов твърди, че му е отказан достъп до договорите. Отказът е мотивиран с „търговски тайни“. Получените от него документи показват, че разкриването на информация би навредило на PowerChina.

Местни компании също участват в проекта, но условията им остават неизвестни. Белградската „Мостоградня инг“ твърди, че работи в консорциум с „Милениум“. Тази група има значително присъствие в държавни проекти. Не е уточнено дали участието им е резултат от търг.

На 5 декември 2025 г. започна инсталирането на стоманените конструкции на моста. Това потвърдиха от China State Construction Engineering (CSEC). Първите части от конструкцията пристигнаха от Китай на 18 ноември 2025 г. През следващата седмица предстои консолидация и сглобяване на главния пролук от 166 метра.

Мостът ще има общо шест ленти: четири за автомобили и две за трамваи. Предвидени са също зони за пешеходци и велосипедисти. Общата тежест на моста е 6500 тона. От тях 3500 тона е стоманена конструкция от провинция Дзянсу. Европейската комисия в своя доклад за Сърбия от 2025 г. изразява загриженост. Тя отбелязва, че двустранните споразумения заобикалят сръбския закон за обществените поръчки. Това увеличава риска от корупция. Въпреки критиките, Белград защитава партньорството си с Пекин. Сърбия е важна опорна точка за китайската инициатива „Един пояс, един път“.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *