Българско свинско: 60% от прясното месо на пазара, цените стабилни за празниците
Близо 60% от прясното свинско месо на пазара е българско, но общото производство е недостатъчно. Цените се очаква да останат стабилни за празниците, а добивът през 2025 г. е с 9% над миналогодишния.
Близо 60% от прясното свинско месо, предлагано на българския пазар, е родно производство. Това съобщи д-р Диляна Попова, изпълнителен директор на Асоциацията на месопреработвателите в България (АМБ). Въпреки това, общото българско производство е недостатъчно. То не може да задоволи изцяло потребителското търсене. Причината е, че свинското се влага и в множество преработени продукти.
Според последни данни, добивът на свинско месо през 2025 г. е с 9% над миналогодишния. Това допринася за по-голямо предлагане. Въпреки повишението, българското производство покрива едва 35-40% от годишната консумация. Останалите количества се внасят предимно от Испания, Германия, Франция и други европейски страни.
За разлика от свинското, България задоволява едва 20% от търсенето на говеждо месо. При пилешкото този процент е между 60 и 70%.
„Преди години България беше огромен износител на агнешко месо предимно за арабските страни, което вече отдавна не е така“, констатира Попова.
Агнешкото месо, традиционно за Великден и Гергьовден, обикновено е българско. То се пуска само по празници и е достатъчно за пазара.
Въпреки твърденията в социалните мрежи за разлики във вкуса на вносното свинско, от АМБ са категорични.
„По принцип животните, отглеждани в ЕС, се хранят по стандартизирани рецептури. Често храненето на животните е с много по-строги регламенти, отколкото храненето при нас, хората“, обясни експертът.
Тя съветва потребителите да избират българско месо. Охладеното месо има срок на трайност около 10 дни. Транспортът от други страни отнема 2-3 дни. Това може да повлияе на вкусовите характеристики.
В последните дни се наблюдава леко понижение на цените на свинското месо. Това съответства на очакванията за стабилност през празничния сезон. Свинското месо е най-консумираното в България. То представлява 53% от общата кошница. Следват пилешкото с 42% и говеждото с 5%.
Неправителствената организация „Интелиагро“ обаче посочва. Реалният дял на българското свинско месо е около 40%. Разликата идва от включването на преработеното месо в изчисленията. Експерти от аграрния сектор подчертават. Българското производство все още не може да задоволи напълно търсенето. Особено що се отнася до преработените продукти.
