Българско свинско: 60% от прясното месо на пазара, цените стабилни за празниците

Близо 60% от прясното свинско месо на пазара е българско, но общото производство е недостатъчно. Цените се очаква да останат стабилни за празниците, а добивът през 2025 г. е с 9% над миналогодишния.

Българско свинско: 60% от прясното месо на пазара, цените стабилни за празниците
Време за четене: 2 мин. 4 декември 2025

Близо 60% от прясното свинско месо, предлагано на българския пазар, е родно производство. Това съобщи д-р Диляна Попова, изпълнителен директор на Асоциацията на месопреработвателите в България (АМБ). Въпреки това, общото българско производство е недостатъчно. То не може да задоволи изцяло потребителското търсене. Причината е, че свинското се влага и в множество преработени продукти.

Според последни данни, добивът на свинско месо през 2025 г. е с 9% над миналогодишния. Това допринася за по-голямо предлагане. Въпреки повишението, българското производство покрива едва 35-40% от годишната консумация. Останалите количества се внасят предимно от Испания, Германия, Франция и други европейски страни.

За разлика от свинското, България задоволява едва 20% от търсенето на говеждо месо. При пилешкото този процент е между 60 и 70%.

„Преди години България беше огромен износител на агнешко месо предимно за арабските страни, което вече отдавна не е така“, констатира Попова.

Агнешкото месо, традиционно за Великден и Гергьовден, обикновено е българско. То се пуска само по празници и е достатъчно за пазара.

Въпреки твърденията в социалните мрежи за разлики във вкуса на вносното свинско, от АМБ са категорични.

„По принцип животните, отглеждани в ЕС, се хранят по стандартизирани рецептури. Често храненето на животните е с много по-строги регламенти, отколкото храненето при нас, хората“, обясни експертът.

Тя съветва потребителите да избират българско месо. Охладеното месо има срок на трайност около 10 дни. Транспортът от други страни отнема 2-3 дни. Това може да повлияе на вкусовите характеристики.

В последните дни се наблюдава леко понижение на цените на свинското месо. Това съответства на очакванията за стабилност през празничния сезон. Свинското месо е най-консумираното в България. То представлява 53% от общата кошница. Следват пилешкото с 42% и говеждото с 5%.

Неправителствената организация „Интелиагро“ обаче посочва. Реалният дял на българското свинско месо е около 40%. Разликата идва от включването на преработеното месо в изчисленията. Експерти от аграрния сектор подчертават. Българското производство все още не може да задоволи напълно търсенето. Особено що се отнася до преработените продукти.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *