България – водещ център за ЕдТех: Дигиталната трансформация в образованието е приоритет на ЕС 2030
Първият европейски форум за ЕдТех и „Еразъм+“, проведен на 4 ноември 2025 г., постави България сред водещите центрове за образователни иновации. Акцентът беше върху дигиталната трансформация, като просветният министър Красимир Вълчев обяви предстоящи допълнения в учебните програми, свързани с изкуствения интелект и надграждане на платформата „Дигитална раница“. Представители на ЕК и частния сектор подчертаха нуждата от тясно сътрудничество за успешно внедряване на новите технологии.
На 4 ноември 2025 г. в Милениум Център София се проведе първият европейски форум за ЕдТех и „Еразъм+“, който фокусира вниманието върху ускорената дигитална трансформация в образователната система. Събитието, организирано от EdTech Bulgaria и Център за развитие на човешките ресурси, с подкрепата на Европейската комисия, ЮНЕСКО и УНИЦЕФ, утвърди България сред водещите европейски центрове за образователни иновации.
Основният акцент на форума беше поставен върху използването на технологиите за създаване на приобщаващи, модерни и технологично ориентирани образователни системи. Просветният министър Красимир Вълчев подчерта, че въпреки многото стъпки, които българската система вече е направила по пътя на дигитализацията, предстоят още по-мащабни трансформации.
Като част от тези трансформации, Министерството на образованието и науката (МОН) ще представи допълнения към съществуващите учебни програми в началото на следващата година. Тези допълнения ще бъдат насочени основно към компютърно моделиране, информационни технологии и системи, свързани с изкуствения интелект (ИИ).
Форумът е интегриран в по-голяма европейска стратегия за дигитална трансформация. Тя е насочена към интегриране на ИИ, устойчиво развитие и иновации в учебните програми, съобразени с целите на ЕС за 2030 г. Беше обсъдена и нуждата от баланс при използването на устройствата в класните стаи.
„Ние от една страна трябва да им скрием устройствата и екраните за необразователни цели, от друга страна трябва да направим така, че екраните и устройствата да помогнат за ученето за образователни цели. Затова ние разработваме платформата дигитална раница, тя ще бъде надградена, ще бъде с повече уроци, които ще се ползват безплатно от учениците“
— Красимир Вълчев, министър на образованието и науката
На събитието бяха обявени и конкретни стъпки за развитие на платформата „Дигитална раница“, която ще бъде надградена с повече безплатни уроци, достъпни за всички ученици.
Представители на Европейската комисия (ЕК) подчертаха важността на сътрудничеството между всички заинтересовани страни. Антоанета Ангелова-Кръстева, директор на дирекция „Иновации, цифрово образование и международно сътрудничество“ към ЕК, коментира необходимостта от общи усилия.
„Този форум изпраща много ясно послание относно необходимостта от тясно сътрудничество между различните органи и представители на националната власт, агенциите, които отговарят за еразъм програмата, частния сектор и иноваторите, за да може да има включване на тези технологии в образованието“
— Антоанета Ангелова-Кръстева, директор на дирекция „Иновации, цифрово образование и международно сътрудничество“ към Европейската комисия
От своя страна, представителите на частния сектор и стартъп индустрията акцентираха върху нуждата от по-голяма гъвкавост и бързо внедряване на иновациите. Те смятат, че това е ключово за осигуряване на реална конкурентоспособност на българските ученици на европейско ниво. Цялостната визия за развитието на българското образование е в тясна връзка с ролята на програмата „Еразъм+“ в подкрепа на изграждането на модерни образователни системи.
