България въвежда единен електронен билет за всички видове транспорт: влак, автобус, самолет и кораб

Министерството на транспорта и съобщенията публикува нов Закон за обществения транспорт, който предвижда въвеждането на единен електронен билет, валиден за автобус, влак, самолет и кораб. Законът създава Национална транспортна схема, гарантираща поне три връзки дневно за всяко населено място, и въвежда клирингова система за справедливо разпределение на приходите между превозвачите. Инициативата е част от усилията на България да премине към европейски модел на единна и дигитализирана транспортна система.

България въвежда единен електронен билет за всички видове транспорт: влак, автобус, самолет и кораб

Гроздан Караджов Снимка: Румяна Тонeва

Време за четене: 3 мин. 18 ноември 2025

Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) публикува за обществено обсъждане новия Закон за обществения транспорт. Целта на законодателната инициатива е създаването на цялостна правна рамка, която покрива планирането, управлението, финансирането, цифровизацията и контрола на обществения транспорт в страната. С този ход България прави решителна крачка към възприемане на европейския модел за единна транспортна система.

Ключов елемент в закона е въвеждането на Национална транспортна схема, която интегрира и координира разписанията на различните превозни средства. Схемата ще гарантира осигуряването на поне три транспортни връзки дневно за всяко населено място, като целта е намаляване на времето за изчакване. Схемата ще бъде актуализирана редовно, за да отговаря на нуждите на гражданите.

Законът въвежда и Интелигентна система за управление на обществения транспорт (ИСООТ), която включва Националната система за единен превозен документ и Националния транспортен модел. Чрез нея държавата и общините ще получават информация в реално време за движението на превозите, което ще позволи по-справедливо изчисляване на субсидии и компенсации. Всички институции, сключващи договори за обществен транспорт, ще имат задължението да подават данни към системата в срок до 7 дни. Националният транспортен модел ще прогнозира търсенето и ще разработва сценарии за дългосрочно развитие на мрежата.

„С този закон за първи път въвеждаме национална транспортна схема, единен електронен билет, ясни правила за възлагане и финансиране на обществените превози, и стандарти за качество. Целта е проста – удобен, свързан, достъпен и предвидим транспорт за всички граждани.“

— вицепремиерът Гроздан Караджов

Единен електронен билет и прозрачно финансиране

Централно място заема създаването на Национална система за единен превозен документ. Този електронен билет ще бъде валиден за различни видове транспорт в рамките на едно пътуване. Пътниците ще могат с една трансакция да закупят комбиниран билет, включващ влак, автобус, самолет или воден транспорт, улеснявайки пътуването „от врата до врата“. Системата ще бъде отворена и съвместима с всички оператори, използвайки модерни стандарти за валидиране и проверка.

Заедно с единния билет се въвежда и клирингова система за справедливо разпределение на приходите между превозвачите – железопътни, автобусни, въздушни и водни. Тази система автоматично ще обработва данните от продажбите, гарантирайки прозрачност, точност и устойчиво финансиране на услугата.

Допълнително се създава и Национална точка за достъп – единна електронна система, която събира и предоставя актуална информация за маршрути, разписания и връзки, като превозвачите са задължени да предоставят данните си безплатно.

Модернизацията на регионите

Проектозаконът се фокусира върху сътрудничеството между общините, разширяване на междуобщинските схеми и въвеждането на превоз по заявка в по-малките населени места. Тези мерки кореспондират с текущите усилия за модернизация на регионално ниво. Например, седем български общини, сред които Плевен, Пловдив, Русе, Варна, Видин и Благоевград, получават финансиране за модернизация на градския транспорт. Тези проекти включват доставка на нови електрически автобуси и зарядни станции, като очакванията са за до 30% намаление на емисиите от градския транспорт.

Модернизацията обхваща и изграждането на интелигентни транспортни системи, видеонаблюдение, реконструкция на ключови пътни артерии, и обновяване на стотици автобусни спирки в Плевен и Русе. Тези мерки ще облагодетелстват над 1 милион граждани, като подобрят безопасността на движението и намалят задръстванията.

„Общественият транспорт е ключов за развитието на регионите, за достъпа до образование, здравеопазване и труд. С този закон поставяме основата на по-справедлива и устойчива транспортна система, която има за цел да осигури транспорт до всяко населено място.“

— Гроздан Караджов

Проектът на Закона за обществения транспорт е публикуван за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации, като всички заинтересовани страни могат да изпращат становища и предложения до 17 декември 2025 г.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *