България търси чешки опит за либерализация на железопътния пазар

Вицепремиерът Гроздан Караджов се срещна с чешкия си колега Мартин Купка. България търси опит за либерализация на железопътния пазар. Предстои избор на оператори за жп превози за следващите 12 години.

България търси чешки опит за либерализация на железопътния пазар

Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов се поздравява с министъра на транспорта на Чешката република Мартин Купка в Прага.

Време за четене: 3 мин. 25 ноември 2025

Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов се срещна с чешкия си колега Мартин Купка в Прага. Основна тема на разговорите е либерализацията на железопътните услуги. България цели да заимства от успешния чешки модел за реформи в сектора.

Срещата е част от по-широка дипломатическа инициатива за трансфер на европейски добри практики. Двамата министри обсъдиха развитието и модернизацията на железопътния сектор. Фокусът е върху бъдещите реформи в обществените транспортни системи на двете страни.

Караджов акцентира върху партньорството с компания „Шкода“. Той изрази удовлетвореност от посещението в производствените бази. Очаква се новите 25 влака да пристигнат поетапно. Доставките ще са от януари до август следващата година. Министърът подчерта, че страната изпитва сериозен недостиг на подвижен състав.

„Напълно сме удовлетворени от това, което видяхме вчера в производствените бази. Очакваме новите 25 влака да пристигнат в България в предвидените срокове – поетапно от януари до август следващата година. Те са крайно необходими, понеже и в момента страната ни изпитва сериозен недостиг на подвижен състав“, отбеляза той.

Министър Купка заяви, че Чехия придава стратегическо значение на железопътния транспорт. Страната разполага с компании и технологии, предлагащи високо качество. Чехия е втора в Европа по инвестиции в транспортна инфраструктура спрямо БВП.

Караджов подчерта, че отварянето на железопътния сектор за конкуренция е ключово. Това ще повиши качеството на пътническата услуга. Срокът за подаване на оферти за жп превози за следващите 12 години изтича скоро. До средата на декември ще станат ясни избраните оператори.

„След два дни изтича срокът за подаване на предложения по процедурата за възлагане на железопътните превози за следващите 12 години. До средата на декември ще знаем кои са избраните оператори. Разполагаме с една година до влизането в сила на новите договори и през този период е важно да се подготвим за конкуренцията и за предизвикателствата, които ще произтичат от либерализацията“, заяви Караджов.

България трябва да разработи ефективни механизми за контрол на качеството. Това включва ясни показатели за ефективност и комфорт на пътниците. Министър Купка представи чешкия модел на управление на влаковете. Регионалните услуги се контролират от местни власти. Министерството на транспорта отговаря за влаковете на дълги разстояния.

Ключови показатели за качество според Купка са намаляване на закъсненията и добри връзки между видовете транспорт. Над 700 населени места в България остават без обществен транспорт. Това е резултат от фрагментирано законодателство. Либерализацията на ЖП пазара може да помогне за разрешаване на този проблем.

Вицепремиерът Караджов акцентира на необходимостта от добър синхрон между различните видове транспорт. Целта е отлична координация на всички транспортни услуги. Той представи и българския модел за единна билетна система. Тя е заложена в новия Закон за обществения транспорт. Чехия също разполага с единна билетна система за железопътни оператори. Предизвикателство остава различната организация на автобусните превози в 14-те региона.

По време на визитата си Караджов проведе срещи с националния железопътен превозвач „České dráhy“. Той се срещна и с представители на частни компании като Leo Express и Arriva.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *