България инвестира 80 млн. лева в културен туризъм през 2026 г. и създава общ е-календар

България ще инвестира 80 млн. лева в културен туризъм през 2026 г., която е обявена за година на културния туризъм. 30 млн. лева от средствата са предвидени за общините. Националният борд по туризъм ще създаде първия дигитален календар на събитията, който ще интегрира информация за настаняване и инфраструктура, следвайки методика на Световната организация по туризъм.

България инвестира 80 млн. лева в културен туризъм през 2026 г. и създава общ е-календар

Кметове обещаха да съдействат с информация за попълване на дигитален календар на културните събития и фестивалите в България за 2026 г. СНИМКА: “24 ЧАСА”

Време за четене: 3 мин. 18 ноември 2025

Около 80 милиона лева ще бъдат отпуснати за организирането на културни събития в България през 2026 година. Инициативата е част от стратегията, която обявява 2026 г. за година на културния туризъм в страната. Целта е България да се утвърди като лидер сред европейските дестинации в този сектор.

Голяма част от финансирането – 65 млн. лева – идва по Плана за възстановяване и устойчивост, докато останалата сума е от държавния бюджет. Изпълнителният директор на Национален фонд „Култура“ София Щерева съобщи на специализиран форум, че 30 млн. лева от общата сума са предвидени директно за общините, които ще могат да организират и подкрепят местни прояви.

Идеята за фокусирана година върху културния туризъм принадлежи на министъра на туризма Мирослав Боршош. Този тип туризъм е избран стратегически, тъй като удължава сезона и стимулира целогодишни пътувания. Той създава по-висока добавена стойност, като привлича туристи с по-голяма ангажираност към местните общности и подпомага равномерното развитие на регионите. Министър Боршош също призова Европейския съюз за отделен бюджет за туризма, подкрепяйки националната стратегия за устойчивост и регионален баланс.

„България разполага с едно от най-богатите културни наследства в Европа – от праисторически обекти и тракийски съкровища през антични и средновековни градове до живи традиции, фестивали, занаяти и културно многообразие“

— Ирена Георгиева, заместник-министър на туризма

В подкрепа на тази цел, Националният борд по туризъм (НБТ) и Министерството на туризма ще създадат първия по рода си дигитален календар на културните събития за 2026 г. Календарът ще бъде разработен по методика на Световната организация по туризма. Зам.-шефът на управителния съвет на НБТ Мартин Захариев обясни, че платформата ще показва не само самите събития, но и цялостния туристически потенциал – места за престой, заведения, инфраструктура и т.н. Очаква се платформата да бъде преведена на основните езици на ЕС и да предлага услуги с добавена стойност.

„Ще подкрепяме събития, които представят автентичната българска култура пред света“

— Ирена Георгиева, заместник-министър на туризма

Инициативата получи силна подкрепа от кметовете, участвали във форума. В някои общини вече има разработени местни дигитални инструменти, които ще бъдат интегрирани в националния е-календар. Кметът на Кюстендил Огнян Атанасов посочи, че тяхната платформа разполага с QR код, който предоставя информация за настаняване, хранене и забележителности.

Кметът на Враца Калин Каменов призова общините към по-добра координация. Той подчерта необходимостта да се избягва конкуренцията, като се организират сходни събития в едни и същи дни. Каменов предложи още да се създаде регистър и лицензиране на лицата, които организират и промотират събития, с цел подобряване на качеството на културните прояви. Община Велико Търново също разработва свое приложение за културни прояви, съобщи зам.-кметът Георги Недев. Междувременно, зам.-кметът на Пловдив Пламен Панов обяви, че бюджетът за културни прояви в града се увеличава с 10% за следващата година, демонстрирайки местната ангажираност към сектора.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *