България инвестира 1,5 млрд. евро в жп връзката София – Гюешево: Ключ към Коридор VIII и интеграция на Западните Балкани
България инвестира 1,5 млрд. евро в модернизацията на жп маршрута София – Гюешево, който е стратегически за свързаността на Западните Балкани. Проектът е част от Коридор VIII и цели бърза връзка със Скопие и Тирана, като голяма част от дейностите трябва да приключат до края на 2028 г. Паралелно с това, страната работи по нови жп връзки и планира ПЧП за ключовите пристанищни терминали във Варна.

Модернизацията на железопътния маршрут София – Гюешево получава инвестиция от над 1,5 милиарда евро. Този мащабен проект е определен като стратегически, тъй като представлява част от европейския коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“ и има за цел да осигури бърза връзка със Скопие и Тирана.
За това съобщи вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на министерска конференция, чийто домакин беше той. Събитието се проведе в рамките на софийското председателство на Процеса за сътрудничество в Югоизточна Европа (ПСЮИЕ), като фокусът падна върху ускоряването на транспортната свързаност в региона.
„Регионалната свързаност е в сърцето на нашето председателство. Тя е основен двигател на икономическото развитие, сигурността и интеграцията на региона към европейските мрежи“
— Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на транспорта и съобщенията
Напредък по Коридор VIII
Модернизацията на жп линията София – Гюешево е от ключово значение за България, тъй като участъкът до границата със Северна Македония е последният липсващ елемент от Коридор VIII на българска територия. Вече са обявени обществените поръчки както за отсечката София – Радомир, така и за последните 2,4 км от Гюешево до границата.
Срокът за приключване на дейностите по целия участък, с изключение на последните 420 метра, които ще се изграждат след завършването на трансграничния тунел, е планиран до края на 2028 г. Междувременно, паралелно тече търг за обновяване на 17-километровия участък Перник – Радомир. Този проект предвижда изграждане на двойна жп линия, ремонт на гари и спирки, премахване на пресичания на едно ниво и повишаване на безопасността. Целта е осигуряване на скорости до 160 км/ч. Очаква се този участък да бъде готов до средата на 2029 г.
Въпреки ангажимента, процедурата за участъка Гюешево – границата е временно спряна заради подадена жалба, което може да предизвика забавяне в реализацията. Гара Гюешево е предвидена да стане гранична пътническа и товарна гара за Шенген, което подчертава нейното стратегическо значение за международния трафик. Северна Македония също предприема активни стъпки за довършване на своята част от линията, като вече е одобрен грант от Европейската инвестиционна банка за подготовка на проектна документация.
Визия за цялостна свързаност
Министър Караджов очерта цялостната визия на страната за развитие на транспортните мрежи, включваща както жп, така и пътна инфраструктура.
„Паралелно работим по модернизацията на линията София – Калотина с европейско финансиране, а с Анкара напредваме по проект за нова жп връзка Ямбол – Елхово – Лесово – Одрин. Това е нашата визия за истинска регионална свързаност“
— Караджов
По отношение на пътната мрежа, транспортният министър посочи, че последният участък от магистрала „Европа” вече е факт. Като следваща стъпка е планирана магистрала „Черно море”, която има огромно значение за товарния и пътническия трафик. Освен това, Караджов подчерта, че се планира нова магистрала, която ще започва от Русе, ще преминава под Стара планина и ще достига до южната граница на България.
Развитие на пристанищата като логистични врати
Развитието на пристанищата Варна и Бургас остава сред водещите приоритети на правителството. До края на 2025 г. ще стартира процедура за публично-частно партньорство (ПЧП) за терминалите Варна-Изток и Варна-Запад. Тези терминали ще се превърнат в ключови логистични центрове.
„До края на 2025 г. стартираме процедура за публично-частно партньорство за терминалите Варна-Изток и Варна-Запад. Те ще се превърнат в ключови логистични врати между Европа и Азия, част от Транскаспийския (Средния) коридор“
— вицепремиерът
Модернизацията на пристанищата и жп линиите акцентира върху интермодалност, зелени връзки и безопасност, ключови за интеграцията на България в европейските транспортни мрежи. На конференцията, организирана в София, присъстваха министри на транспорта от Анкара, Атина, Прищина, както и представители от Букурещ, Белград, Скопие и Подгорица, което подчертава регионалното значение на обсъжданите инфраструктурни проекти.